CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nye skivebremser i keramik og kulfiber på vej Nye skivebremser i keramik og kulfiber på vej
Skivebremser på landevejsraceren er lige nu det store samtalemne. Men vi har kun set begyndelsen. Italienske Scappi viser vejen for fremtidens lette og supereffektive... Nye skivebremser i keramik og kulfiber på vej

Scappa-ceramic-discbrake-01

Alle de toneangivende producenter af udstyr har nu skivebremser, både i mekaniske og hydrauliske udgaver, klar til landevejsraceren, og de spår dem naturligvis en stor fremtid.  Som så ofte før venter vi sædvanen tro på at den Internationale Cykel Union UCI skal godkende skivebremser til brug i Internationale cykelløb og før det falder på plads, vil de nye bremser nok ikke få den helt store udbredelse.  Skeptikerne anser stadig skivebremsen for tung og desuden stiller de helt nye skærpede krav til styrken i hjul og for- og baggaffel på selve cykelrammen.  En anden ikke væsentlig ting er hjulskift som vil blive besværliggjort hvilket har store konsekvenser ved uheld i cykelløb hvor det vil kunne tabes unødvendige men værdifulde sekunder.

Det afholde dog ikke producenterne for hele tiden at videreudvikle og forbedre  produktet.  Formel 1 sporten og flyindustrien har i mange år arbejdet med skivebremser i en kombination af kulfiber og keramik.  En teknologi som formodentlig også snart vil brede sig til cykelindustrien.  En af  de producenter som er med helt fremme og er lige på trapperne med disse højteknologiske skiver er italienske Scappa.

Scappa-ceramic-discbrake-02

Skivebremser i de traditionelle metalliske legeringer har foruden høj vægt også dårlige egenskaber mht til vedvarende høj bremsevene. De løber simpelthen varme og mister deres bremseevne.  Scappa´s kommende skiver er lavet i en kombination af kulfiber og keramik.  Produktionen af dem er håndarbejde som kræver tid og stor omhyggelighed, hvorfor prisen bliver høj, omkring 4000 kr. for et sæt, så det bliver næppe noget som bliver hvermandseje i nær fremtid, men Rudy Bouwmeester fra Shimano udtaler at cykelgiganten er i fuld gang med at undersøge mulighederne for at gøre teknologien mere strømlinet så den kan produceres i store styktal og på den måde gøres billigere.

Scappa´s bremser har tre gange længere levetid end traditionelle skiver i stål og bremsekræften er forøget med 25 %.  En 160 mm disc vejer kun 68 gram hvilket er en  halvvering af vægten. Bremserne vil blive monteret på firmaets topmodel og bliver officielt præsenteret på Eurobike i slutningen af august.

Link

 

CYKELPORTALEN