CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

V bremse på kraftig diæt

Selvom skivebremserne efterhånden har vundet stort indpas på mountainbikemarkedet, findes der stadig en lille niche af dyre og meget lette V-bremser på markedet.
Vi har kikket lidt på Mrazek V-Moc som er en rigtig letvægter.

Mrazek er et mindre  tjekkisk fima som først og fremmest laver nogle spændende cykelrammer i titanium.  Designet foregår i USA mens produktionen ligger i Tjekkiet. Ved siden af cykelrammerne har de en lille nicheproduktion af  disse V-bremser. De fås i to udgaver, testmodelln som er CNC fræst aluminium. Og en superlet udgave i magnesium.

Afprøvning.
Bremserne kommer uden bremsklodser og helt adskildt.  Sådanne lette bremser fortjener andet end et sæt standard Shimano klodser, som ikke just er kendt for deres letvægt. Prøv f.eks typer fra Kool Stop.

Her ses den simple kabelføring

Selve bremsearmene er udfæst af et stykke alumnium og virker meget solide. De øvrige dele  virker noget tynde i godset. F,eks de små skruer som holder fjederstålet på plads virker meget små og skrøbelige og så er de med skruekærv. Noget sådan er efter min mening bandlyst på cykelprodukter.
Selve fjeder virkningen stilles ved at kontraspænde cantlieverbolten mens man holder omløberen med en fastnøgle.
Et lille fif, er at slie evt lak af overfladen på cantliverstrudsen og rifle den lidt for at gøre overfalden ujævn. Dette hælper med at holde fastspændingen som eller kan være et problem.

Kabelføringen er lidt speciel i forhold til andre V-bremser. Den består af et lille kort kabel som fastgøres til højre bremsearm. Bremsekablet yderstrømpe afsluttes i stoppet i den anden ende af det korte kabel. Inderkablet føres videre til den venstre bremsearm hvor det fastgøres og justers ved hjælp af en meget lille 1″ unbracoskrue. Det virker i praksis som en slags centertræk og fungerer upåklageligt.

Når først bremserne er monteret og justeret korrekt og det kan godt tage lidt tid, fungerer de rigtig godt. Der er lidt lang vandring i bremsegrebet før den tager ved, men så sker det til gengæld også meget  kontant. De når dog ikke referancen blandt V-bremser Avid Arch Supreme og XTR, men som da også er væsentligt tungere.

Justering af fjederkraften er lidt speciel og kan drille. Man løsner cantliverbolten og drejer kontra på den ydre studs med en fastnøgle indtil den korrekte stramning er opnået. Det er vigtigt at overfladen mellem omløber og stud er ru for at justeringen ikke flytter sig

Konklusion.
V-Moc hører til nogle af markedets letteste V-bremser og specielt magnesiumudgaven er fantastisk let. Desværre går den lave vægt ud over ydelsen. De kræver tit justering for at oprettholde sin maksimale ydelse. Men hvem siger også at det skal være let at være letvægtsfanatiker. Men for letvægtsfanatikere er det en del af fornøjelsen.

Priser
Alu: 89$   vægt  105 g (uden bremsekloser)
Magnesium: 119$  77 g (uden bremseklodser)
Link til Mrazek.

CYKELPORTALEN