CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Magura eLECT Magura eLECT
Elektronisk styring af affjedringen på mountainbikes var det store samtaleemne på Eurobike i 2012. Siden har der været lidt stille omkring det, men... Magura eLECT

 

På Eurobike i 2012 var et af de store samtaleemner elektronisk styret affjedring. Mange af de store producenter som Cannondale, German A,  RockShox og Fox viste komplicerede og dyre løsninger. Siden har der været lidt stille fra den kant, men Magura eLECT er dog helt reel, og har været på markedet i næsten et år. Fordelen ved deres system er at det ikke kræver ændringer i allerede eksisterende forgafler, hvilket betyder at det kan indbygges i samtlige Maguras forgafler.  Og med lidt små ændringer vil  det såmænd også kunne bruges i langt de fleste andre teleskob forgafler på markedet, men det er en helt anden historie.

Magura eLect bestå af en dæmperenhed/patron og en trådløs kontakt til montage på styret. Kernen i den indkapslede enhed er en tredimensionel accelerationssensor, der styrer en servomotor.  Der er kun en variabel i styringen som er  cyklens horisontale hældning i længderetningen.  Magura eLect skelner kun mellem opkørsel, hvor forgaflen automatisk låses, og nedkørsel, hvor forgaflen arbejder frit.  

Umiddelbart lyder det jo simpelt og ligetil med låst op og åben ned -men herudover kan rytteren selv justere systemet i forhold til egne preferancer.  Ud fra fastsættelse af  ”nul-punktet”, kan man bestemme ved hvilken hældning forgaflen skal låse.  Kalibreres den med baghjulet hævet, tolker Magura eLect den horisontale linie som en stigning og åbner derfor kun afdæmpningen på de tilsvarende stejle nedkørsler. Modsat gælder naturligvis for hævet forhjul i forhold til vandret, at her låser forgaflen først ved stigninger, der er stejlere end det indstillede ”nul-punkt”. 

Hældnings registrering
Under kørslen registrerer sensoren den aktuelle hældning hvert halve sekund. Hos Magura er man klar over, at elektronikken dermed ikke dækker alle praktiske situationer, hvorfor rytteren en ekstra mulighed at gribe aktivt ind, det vil sige manuelt, under kørslen. Som for eksempel ved kørsel lige omkring den kalibrerede hældning, hvor Magura eLect opføre sig noget ”ubeslutsomt”.  Eller under ujævne opstigninger, hvor automatikken på grund af hældningen låser forgaflen, og hvor man gerne vil have affjedring.

Med ét tryk på kontakten på styret går eLect over til manuel styring. Ved hvert efterfølgende tryk åbner eller låser forgaflen, nøjagtigt ligesom en almindelig Remote LockOut – nu blot med den særligt energibesparende ANT-standard.

I de tilfælde, hvor man i låst tilstand kører over et hop, har eLect en FreeFall-sikring, hvor sensoren registrerer springet, åbner affjedringen lynhurtigt og dermed giver mulighed for en blød landing.  Til spurterne ved start og mål har man indprogrammeret en Sprinter-funktion, hvor forgaflen låses så snart sensoren opfatter en tilsvarende acceleration.

Magura eLect kit

Batterilevetiden er over 40 timer med automatisk styring og over 60 timer med manuel. Opladning sker på kun tre timer via et Micro-USB stik, der sidder under skruehætten. eLect registrerer selv når den står stille og går til dvaletilstand efter to minutter.  Fem sekunder efter genstart er systemet fuldt funktionsdygtigt.

Rytteroptimeret
Ifølge Stefan Pahl, produkt-manager hos Magura, begyndte eLect egentlig med en observation af, at mange mountainbike-ryttere ikke brugte deres Remote-håndtag på styret, enten fordi kablet var i vejen eller på grund af vægten. Og eLect eliminerede problemet med en trådløs lockout. I løbet af udviklingen af eLect blev til mere end blot den trådløse lockout, da man kunne forbedre systemet grundlæggende med en 3D-sensor. Derved kan eLect via den trådløse lockout enten betjenes manuelt eller køre automatisk. Lige netop cross country-ryttere efterspørger disse egenskaber, udtaler Stefan Pahl, og under løb synes det utroligt nyttigt. Med inkorporeringen af elektronik bliver der åbnet for en masse muligheder. Den nuværende version af eLect med den hårde shim-lockout egner sig først og fremmest til konkurrencebrug. Men det er altså kun begyndelsen, ifølge Stefan Pahl, Maguras produktmanager i Tyskland.

Et upgrade kit til en eksisterende Magura forgaffel koster fra 649 Euro.

Link

CYKELPORTALEN