CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Redesignet Leitra Velomobil Redesignet Leitra Velomobil
Den dansk udviklede Leitra Velomobil har fået en gevaldig overhauling af en ingeniørstuderende, som kan bringe den sikkert ind i det 21 århundrede Redesignet Leitra Velomobil

leitra-regnbue

Blandt velomobil ejere er den dansk udviklede Leitra lidt af et ikon. Designet og udviklet af  Carl Georg Rasmussen tilbage i 80 erne og som idag i en alder af 80 stadig bygger og vedligeholder Leitra Velomobilen. Leitra er bygget og solgt i mere end 300 eksamplarer. Uden på nogen måde at ville fornærme konstruktøren må også Leitra indse at alderen er ved at indhente konstruktionen som de senere år har fået konkurrance af adskellige mere moderne og lettere kørte konstruktioner. 

Israelsk fødte Kuba Szankowsky med dansk statsborgerskab har som sit afsluttende eksamensprojekt som Mekanisk Ingeniør udviklet en mk II udgave af Leitra Velomobilen . Hans arbejde er sket i tæt samarbejde med Carl Georg Rasmussen.  Hans vision er at gøre velomobilen mere tilgængelig for et bredere publikum.

Leitra-Redesign02

Kuba Szankowsky forklarer filosofien bag hans redesign:
“Min vigtigste hensigt var at udvikle en cykel egnet til min mor (det er faktisk, hvad jeg beskrev i min projektbeskrivelse – en cykel, der ikke kan vælte, kan være elektrisk hjulpet, og som indkapsler rytteren og beskytter ved at være synlig og højt over jorden. Dette sammenholdt med mine egne ideer til hvordan Litra kunne gøres bedre gav det endelige resultat.

Leitra-Redesign04

Selve chassiet er i bøjede aluminiumsrør med en platform til batteri og andre elektriske komponenter.  Sæder som oprindelig er designet af mesteren selv Carl Georg Rasmussen blot ved at sættes ig i sneen og tage et aftryk , er udformet i 900 gram let kulfiber. d i sneen, var 3D scannet. Det er muligt at indstille sædet i to forskellige positioner.

Køretøjet er udstyret med 24-tommer hjul og et unik (så vidt vides) affjedringssystem som er en hybrid mellem en gas dæmper / bladfjeder. Dette er i sammenligning med den eksisterende leitra suspension, som også er unik (og afprøvet!) Dobbelt cantilever bladfjeder, med omkring to cm forskydning. Hvad den eksisterende suspension mangler er en afdæmpning mekanisme.

Leitra-Redesign03

Projektete er hovedsgaligt udført som computer modellering Finite Element af den eksisterende kontruktion.  Ved at have to modeller (den eksisterende og det nye redesign), var jeg i stand til at opnå det, jeg kalder “independence from model discretisation”.

Kuba har forestillet sig tre versioner af den nye Leitra , en traditionale pedaldrevet model, en 25/km/t pedelec elcykel og den hurtige 45 km/t version som kræver nummerplade.

carl-george-rasmussen-

Det bliver spændende at se om den nye Leitra bringes ud i virkeligheden, en beslutning som i høj grad er afhængig af the Grand Old Man Carl George Rasmussens endelige beslutning.

Link

 

CYKELPORTALEN