CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Alarmklokkerne ringer for producenter af kulfiberrammer

— DONGGUAN, Kina—Dårlig nyt omkring kulfiber cykler, er at leverancerne vil holde til udgangen af 2010. De gode nyheder er at mindst en kinesisk producent vil kunne blive ved at levere.

“Vi er meget tæt på at stoppe alle aktiviteter” siger Eric Koh, som er direktør for Martec, en af verdens største producenter at kulfiber rammer.

Koh siger videre at de største leverandører at rå kulfiber næsten har stoppet med at kunne levere til sports industrien, forbi rumfarts og flyindustrien aftager alt hvad de kan producere.

“For ti år siden tiggede og bad de samme producenter os om at købe kulfiber men nu er udviklingen vendt.

Men hvis rammeproducenterne er bekymrede, er det svært at forstå når man besøger det sydlige Kina hvor mange nye kulfiberfabrikker ser dagens lyd i disse år

Officielt findes der 10 til 15 kulfiber ramme producenter i dette område.

Selv Martec bygger nye fabrikker. Med en kapacitet på 60 til 70.000 rammer om året og 400.000 forgafler sidder Martec på 20 til 25 procent af verdens markedet.

Det sydlige Kina er også hjemsted for Topkey, i Xiamen, og Ten Tech Composites, også i Dongguan. De er kendt for at producere rammer for Scott.

Young er en ny kinesisk fabrik. Oprindelig var de med til at indtroducere Giant Cadex kulfiber project og er endvidere medejer af Kinesis.

Vi er forholdsvis små og vores mindste ordre er 100 rammer. Den største udfordring er mangel på ramateriale.
Med en månedlig kapacitet på 1300 rammer og 1000 forgafler. Vi leverer bl.a til, Diamondback og Raleigh i Nord Amerika and Corratec og Basso i Europe.

CarbonAge har udviklet en proces ala den Ten Tech gør med de rammer de producerer for Scott. Hvert rør udformes individuelt. Herved kan der spares mellem 2 til 300 grams på en komplet ramme.

Vd siden af ligger XDS Carbon Tech in Shenzhen. De begyndte produktionen i maj sidste år. Fabrikken kører nu på halv kapacitet med 100 monocoque rammer og 150 forgafler om dagen.

Produktion af Kulfiber ramer er op til 4 gange mere tidskrævende end rammer af metal. Derfor er det oplagt at produktionen ligger i Kina hvor arbejdslønnen er lav.

De fleste store producenter af rå kulfiber vil fremover levererer til fly og rumfartsindustrien fremfor sportindustrien.

En Airbus A380 superjumbo forbruger 70,000 metriske ton kulfiber mens den samlede sportsindustri forbruger 200,000 tons om året. Det svarer til tre airbusser og de har nu en ordrebog på 150 stk…

CYKELPORTALEN