CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Komplet e-motor system fra Brose Komplet e-motor system fra Brose
Tyske Brose benyttede Eurobike Media Days til at præsentere deres første komplette motorsystem. Vi havde lejlighed til at prøve det ude på sporet og... Komplet e-motor system fra Brose

Tyske Brose med rødder i bilindustrien som leverandør af elektriske løsninger indenfor døre, vinduer og sæder, har hidtil koncentreret sig om en centermotor løsning i forskellige varianter. Senest med deres Brose S med hus i magnesium.

På Eurobike Media Days havde de inviteret pressen til præsentation af deres nye  Brose Drive System, på et nærliggende hotel. Brose Drive System er deres første komplette systemløsning der foruden de forskellige motorløsninger nu også omfatter et batteri og tre display/betjenings enheder.

Selvom Brose nu er leveringsdygtig i et komplet system, bibeholder de deres modulsystem der gør det muligt at sætte tingene sammen på kryds og tværs med andre fabrikater. Det havde vi lejlighed til at teste på en MTB fra BH Bikes sidste år.

Display og Batteri
Brose tilbyder tre forskellige display/betjeningsløsninger, Allround, Remote og Central. Allround er et lille fiks display med kun de mest basale funktioner. Den fylder lidt og har en knaps betjening.  Remote er endnu mere simpel og bruger kun lysdioder. Den kan fungere alene eller sammen med Central som er den komplette display løsning. Remote er smart ved at dens display kun er aktivt når den bruges alene. Så snart den kobles til Central overtager denne alle visnings funktioner.

Brose første batteri hedder Battery 630. Det er med 36 volts standard spænding og kan levere 17 Ah. Dimensionerne  er  387×84×72 millimeter og det vejer 3,8 Kg. Batteriet er udviklet af Brose men produceres ikke In-House som deres motorer.

Nye motorer i magnesium
Som vi tidligere har kunnet berette, er Brose motorhus i magnesium godt  500 gram lettere end det tilsvarende i aluminium. Samtidig er det også 15 procent mindre end hidtil. De fem produktgrupper udbydes nu i to varianter, enten med det hidtidige og billigere hus i aluminium eller det nye og lettere i magnesium. Herudover suppleres med to nye motortyper  Drive C Mag  Drive T Mag.

Den nye Drive T Mag er optimeret mht rækkevidde. Brose er kendt for ikke at yde nogen væsentlig modstand når man cykler motorløst på grund af den todelte kobling med bæltedrev, og er I vores optik referencen indenfor elmotorer i øjeblikket.

Service Værktøj
Service er en vigtig parameter med elcykler. Her står Brose stærkt med deres digitale service værktøj som indeholder alle parameter for de forskellige motorsystemer og opsætninger, som deres servicerede forhandlere har fuld adgang til.  Her kan forhandlere justere hver motor individuel og fejlsøge på evt problemer.

Efterfølgende havde vi lejlighed til en kort prøvetur på en særlig bemalet Brose cykel, produceret af Nox Cycles. Som vi tidligere har observeret, opleves  Brose motorsystem mindre som elmotor og mere som cykel, forstået på den måde at indkoblingen er væsentlig mindre dramatisk end på de konkurrende motorsystemer. Speciel Trail indstillingen imponerer ved diskret kraftoverføring uanset med hvilken pedalantrit du benytter.  En anden positiv egenskab er den dejlige lydløse motor. Kun i Boost funktionen, som sjældent benyttes høres en svar snerren.

Brose har forøvrigt 100 års jubilæum i år. Siden opstarten af elmotor divisionen for 11 år som blev startet pga af bilindustriens begynde krise, her  Brose solgt 500.000 motorenheder og sidder idag på 40 forskellige cykel brands. Det sælges i 23 lande og udbydes mere end 63 steder.  Brose har fordoblet produktions kapaciteten med opstart af en ny produktions linie i Berlin. Af firmaets 26.000 ansatte er de 60 beskæftigiet med ebikes

Link

 

CYKELPORTALEN