CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Kildemoes vil have unge pendlere op på elcyklerne Kildemoes vil have unge pendlere op på elcyklerne
Fremtidens elcykel har automatisk gearskifte, er sporty og let at vedligeholde. Og så er den designet til at bringe et smil frem på de... Kildemoes vil have unge pendlere op på elcyklerne

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Indtil nu har elcyklerne især appelleret til de ældre, der har glædet sig over hjælpemotoren, og for postbude og hjemmehjælpere i byerne har de tohjulede også længe vist deres værd som aflastning i hverdagen. Nu vil den fynske cykelproducent Kildemoes også have de yngre cyklister med på holdet.

Med introduktionen af 2014-modellen “Logic – E-Matic” tilbydes en helt ny teknologi, der gør, at cyklen ligner virksomhedens populære touring-modeller, bortset fra, at der sidder et batteri under baggagebæreren, og at bagnavet skjuler en kraftig motor. Som noget helt unikt på markedet for elcykler er gearskiftet fuldautomatisk, og hvad angår vedligeholdelsen, kræves der et absolut minimum.

“Teknikken har hele tiden udviklet sig, men det er først nu, at vi kan præsentere en model, der er så simpel i daglig brug. Der er ingen ekstra kabler eller display på styret. Det er bare at tænde på batteriet, sætte sig op og køre,” siger Kildemoes’ salgschef Henrik Thomsen, der er glad for at have fået frisk nyt på menukortet.

Mere frisk luft til børnefamilierne
Kildemoes har de senere år oplevet et støt stigende salg af elcykler, men modellerne har ikke for alvor tiltrukket de unge, og det er den arbejdende gruppe fra forstæderne, som man nu vil overbevise om, at elcyklerne er blevet et attraktivt alternativ til bilerne.

“Vores målgruppe er dem, som pendler 10-25 kilometer til arbejde og foretrækker at cykle frem for at tage bilen, men samtidig gerne vil undgå at komme helt gennemsvedte på job. Elcyklen giver selvfølgelig ikke den samme motion som en almindelig cykel, men den er bestemt et sundt alternativ til bil nummer to. Aktionsradiussen udvides for en gruppe pendlere, der ellers reelt skulle vælge mellem egen bil eller offentlig transport,” mener Henrik Thomsen, der også gerne vil slå et slag for, at børnefamilierne begynder at cykle:

“Med den mere sporty stil og den simple betjening, håber vi, at vi kan give flere forældre lyst til at følge deres børn i skole på cykel, selv om de måske har halvlangt til arbejde bagefter. Der kan også monteres en cykelstol til de helt små eller en “medløber”, hvis man har sådan en. Undersøgelser viser, at børnene i dag generelt cykler mindre end tidligere, fordi forældrene skal videre i bil, og der håber vi i sagens natur, vi kan være med til at ændre noget ved at gøre det lidt sjovere for forældrene at cykle.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med i forreste række på udviklingen
Den nye motor og gearskiftet kommer fra producenten SRAM, som også producerer blandt andet gear- og bremsesystemer på eliteniveau til både racercykler og mountainbikes. Elmotoren har været tre år undervejs, og hele vejen er der blevet lyttet meget til Kildemoes ønsker, hvorfor både batteri og nav er godt forberedt til de danske vilkår.

“Når der er batterier involveret, er der naturligvis altid en sårbarhed i forbindelse med frost, uanset om det er biler eller cykler, men vi har fået testet det nye system i Sverige, og der har det vist sig, at det er mindre følsomt over for kulde end de tidligere løsninger. Desuden gør fraværet af kabler og display, at der er færre samlinger, der skal sikres mod salt og vand,” konstaterer salgschefen, som også noterer sig trygheden ved SRAMs danske serviceorganisation.

“For os er også væsentligt, at vi ved, at vi har en lokalt forankret afdeling af SRAM i Odense i baghånden. Deres team anses for at være blandt de dygtigste i landet, og det er en vigtig parameter for os, at forbrugerne spares for unødig ventetid i forbindelse med reparationer eller reklamationer,” siger Henrik Thomsen, som har det godt med signalværdien i Kildemoes nye E-Matic-serie:

“Elcyklerne understøtter de danske cykeltraditioner rigtig godt, og vi vil gerne samtidig vise, at Kildemoes lever i bedste velgående. Vi tør satse på at udvikle nye produkter til det danske marked, og vi vil i det hele taget gerne være med til at udvide markedet for elcykler, så det appellerer til flere. Det er den udvikling, vi håber på at understøtte med de nye modeller.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fra 0-25 km/t med den halve kraft
SRAMs elmotor hjælper brugerne med at komme op i fart. Effekten føles især ved bakker og lyskryds. Ifølge dansk lovgivning må cyklens motor kun hjælpe op til 25 km/t Motoren skifter automatisk fra første til andet gear ved 12-13 km/t, og brugeren skal ikke bekymre sig om, hvornår der skal skiftes I modsætning til en knallert kører motoren kun, når der trædes i pedalerne

Op til 75 km på en opladning
Batteriet leverer 360 watt, og da motoren maksimalt yder 250 watt, rækker batteriet til 1 time og 26 minutter for fuld kraft. I gennemsnit skal motoren dog kun cirka levere halvdelen af energien, mens brugeren står for resten, og det betyder, at motoren rækker til tre timers kørsel under normale forhold. Teoretisk giver det 75 kilometer mellem hver opladning, men kernebrugeren har typisk op til 25 kilometer hver vej til arbejde, og derved kan cyklen lades op om natten. En fuld opladning tager i snit omkring fire timer mod 5-6 timer for tidligere generationer af batterier

Modeller til begge køn
I første omgang findes det nye SRAM-system på to af Kildemoes’ modeller: LOGIC EL 342- 01 er herremodellen, og den findes med stelhøjderne 55 og 59 cm LOGIC EL 352- 01 er til kvinderne, og her hedder højderne 51 og 55 cm. Begge modeller er i farven Matt Coal og vejledende pris er også den samme: 17.999,- kr. Intropris kr. 14.999 (i en begrænset periode)

Link

CYKELPORTALEN