CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Io Dupont hvis Power Cordz™ fiber kabler til gear og bremse vi tidligere har testet, har en anden spændende nyhed på vej kaldet Infinity...


Io Dupont hvis Power Cordz™ fiber kabler til gear og bremse vi tidligere har testet, har en anden spændende nyhed på vej kaldet Infinity Drive CTV (continuously variable transmission)

Infinity Drive ™ transmission har til formål at erstatte de eksisterende skifte systemer som har eksisteret siden siden midten af det 20. århundrede. “Dette er potentielt et af de mest markante udviklingskridt  indenfor  cykelbranchen jeg har set i over 30 år,” siger Michael Nover, som er grundlægger af Kinesis USA. “Kædeskifteren  har tjent os godt i lang tid, men vi nu klar til noget bedre.”

Io DuPonts transmission forventes at have betydelige fordele i forhold de nuværende systemer. Det forventes at komme ind på markedet med en vægt som kan konkurrere med high-end gearskifter systemer, samtidig med at det har unikke egenskaber, der løser mange af de problemer eksisterende gearskifte systemer har.

Med Infinity Drive ™, sker alle gearskift inde fra transmissionhuset  og der bliver ikke flere mis-skift eller skred og reduceret kæde slid.

Den første generation Infinity Drive ™ CVT har en gear udveksling på 1:00 og  1:6 .

Fordi denne transmission er i stand til løbende energioptimering ved hjælp af lav friktion, direkte drev kræfter, er Infinity Drive ™ forventes at have større effektivitet end nogen tidligere design. Energibesparelser kan være på over 5%  (med hensyn til mængden af den indsats, der kræves for at forcere en bakke ckle med tophastighed over længere tid.

“Teoretisk kan gearingen gøres så lav, at en person, der normalt ville have svært ved at gå ved egen kraft kunne cyklen op af en lodret væg hvis ellers dækkene kunne give tilstrækkelig vedhæftning.  Det lyder jo alt sammen meget tillokkende men vi vil nu godt se en funktionsdygtig prototype først.

  • Prototype undervejs
  • Output ens uanset om man pedalerer for eller naglæns, eller oscillerer
  • Stor gearspæn 1:0 til 1:6 (input:output)– på firste generation
  • Uendelige antal gear
  • 1:0 udvekslingen eliminerer en skifter
  • kan optimeres efter brugsområde som f.eks stort moment, høj hastighed, virkningsgrad og acceleration
  • Målet er at øge effektiviteten med mindst 5% — fra enhver energikilde
  • Bruger kun direkte friktionslave kræfter
  • Det svageste led i kæden vil fremover ligge på bæltet, kæden , dækket eller kransen

Det lyder jo alt sammen lovende, og vi ser da også frem til den første prototype er klar måske allerede i løbet af efteråret

Links

CYKELPORTALEN