CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Hvor hårdt skal jeg pumpe mine dæk ? Få svaret i vores hurtigguide til velpumpede dæk

Hvor hårdt skal man pumpe sine dæk ?
Mange tror fejlagtigt at jo hårdere man pumper et dæk, desto lavere rullemodstand giver det. Men det passer kun indtil dæktrykket er helt rundt mens man sidder på cyklen. Pumpes dækket hårdere, stiger rullemodstanden igen. Jo bredere dæk, desto lavere dæktryk skal man derfor have for at opnå den optimale rullemodstand. Pumper man et MTB eller Citybike dæk lige så hårdt som et racerdæk vil det give højere rullemodstand. Det optimale dæktryk for en given dækbredde mht. til rullemodstand er derfor også afhængig af hvor tung du er. Jo lettere des lavere dæktryk for at opnå optimal rullemodstand. Derfor pump aldrig dine dæk hårdere end den maksimum værdi der er angivet på siden af dækket.

Hvor tit skal man pumpe sine dæk ?
Almindelige gode slanger holder fint det samme dæktryk i op til en uge, mens de meget lette latex slanger skal pumpes hver dag. Skal du pumpe dine dæk oftere har du det man kalder en siver som ofte er en defekt ventil.

Hvorfor passer pumpe og ventil ikke sammen ?
Der findes tre ventiltyper på markedet, racer- og autoventil er de nye standarder mens den gamle dunlopventil langsom er ved at udgå

Racerventilen går også under betegnelser som fransk eller presta ventil. Denne ventiltype skal åbnes manuelt før du kan pumpe.

Fordele: Bedre holdbarhed end f. eks Dunlop ventiler fordi gummiet i racerventilen belastes mindre og er af bedre kvalitet. Den er let at pumpe og passer til alle fælge. Racerventiler fås i længder fra 35mm op til 80 mm.

Ulempe: Ventilhoved kan knække af og man skal købe en ny slange. Dette sker dog sjældent. Enkelte racerventiler har udskifteligt hoved. Diameter: 6,5 mm Max tryk: Op til 15 Bar afhængig af kvalitet.

Autoventil er som navnet antyder den samme type som benyttes på biler. Den går også under betegnelsen som MTB- og BMX ventil. Pumpes med et særlig ventilhoved der trykker den lille udløser i ventilen ned. Fordel: Kan pumpes på de fleste tankstationer. Ulemper: ingen. Diameter: 8,5 mm og Max tryk på ca 4 Bar

Dunlopventil går også under betegnelser som almindelig- og børneventil.

Tidligere den mest almindelig ventiltype på markedet men viger efterhånden for de to andre.

Tidligere blev luften i dunlopventiler holdt inde af ventilgummi. Idag er de fleste dunlopventiler med en kugleventil der gør dem både mere pålidelige og lettere at pumpe. Fordel: Let at pumpe Ulemper. Svære at få til at sidde tiltrækkelig fast.

Diameter: 8,5 mm Max tryk: 6 Bar

Har jeg brug for en en dæktrykmåler ?
I langt de fleste tilfælde er en dæktrykmåler udnødvendig. Et godt tips er at jo smallere dækket er jo mindre skal du kunne deformere det, når du trykker ned i slidbanen med et par fingre. MTB og turdæk derimod må du godt kunne deformere slidbanen en smule ved tryk. I praksis kan du køre på en MTB dæk næsten uden luft uden at det tager skade.

Tips og Tricks
Hold dine dæk og slanger rene
Kik af og til dine dæk efter for småsten og glassplinter der langsomt kan gnave sig igennem dækket og på sigt forudsagde en punktering. Er punkteringen sket så sørg for at kikke dine dæk godt efter både ind og udvendigt inden du lapper eller skifter slange. Dæk bliver møre med alderen. Er der begyndende revner i dækket er det tid at udskifte dem. Værd opmærksom på at flintesten vender sig med den skarpe kant opad når det har regnet.

Kontroller din fælgtape
Fælgentapen forhindrer egeniplerne i at kunne gnave hul på slangens. Det er en god ide at se om der er hul i tapen eller den sidder skævt.

Centrer ventilhovedet
et skævt isat slange hvor ventilhovedet sidder skævt er ofte medvirkende til punkteringer. Sørg derfor for at ventil og slange sidder korrekt i dækket.

Tag en lille ventiladaptor med i lommen, så kan du pumpe dine racerdæk på tankstationen

Bar vs PSI

  • 2 bar  29,0 psi
  • 3 bar 44 psi
  • 4 bar 58 psi
  • 5 bar 73 psi
  • 6 bar 87 psi
  • 7 bar 102 psi
  • 8 bar 116 psi
  • 9 bar 131 psi
  • 10 bar 145 psi
  • 11 bar 160 psi
  • 12 bar 174 psi

Omregningsfaktor
1 bar = 14,5 psi

 

 

 

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN