CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelfeber… Cykelfeber…
Er du ny på landevejen, så giver cykelportalen dig en guide der fører dig sikkert uden om de væsentigste faldgrupper. Cykelfeber…

Trek-Madone-Race-Shop-Edition-Award-FR-80-1251x900
Tour feberen har ramt lille Daisyland og landevejene vrimler igen med masser af  førstegangs “wanna be” cyklister klemmende sig ned i stramtsiddende Lycra på mega dyre lirecykler.  Dem om det, men ofte kan det godt betale sig at forberede sig lidt og prøve at have en mere nøgtern tilgang. Man skal som bekendt kravle før man kan gå også som ny voksen cyklist

Her på cykelportalen vil vi gerne tale for en lidt mere nøgtern tilgang til det at vælge racercykel, når du er ny med behørig hensyn til budgettet.

I takt med at det bliver lysere og varmere stiger lysten til at cykle naturligvis og måske har nu fået mod på at skifte nærmere bekendtskab med den hurtige af slagsen, racercyklen, eller landevejscyklen. Kært barn har mange navne og kategorien ændres sig i disse år i bredden til nu at hedde allroad.  Men hvad skal du som nybegynder kikke efter og i sidste ende vælge i junglen af af steltyper, grupper og udstyr.  Der er nogle grundlæggende ting som er mere vigtige end andre, når man vil gøre sin entre´ på racercykelmarkedet, og som ofte glemmes når man står i butikken og lader sig forblænde af det flotte ”lyn” der står i vinduet og skriger  KØB MIG !  godt hjulpet på vej af en lidt for ivrig sælger. Naturligvis er valget også afhængig af ens budget og personlige præferencer.

Selvom markedet boomer med lidt for tunge motionscyklister på dyre eksotiske fuldblods landevejscykler som mere hører hjemme i et stort etapeløb, end på en dansk landevej, kan mindre også gøre det.  Lir og og hype er naturligvis sjovt , men også dyrt, og du bliver ikke nødvendigvis en bedre cyklist.

Det gælder først fremmest om at lade fornuften råde og forberede sig hjemmefra, inden du besøger din cykelforhandler og afleverer dine hårdt optjente sparepenge. Cykelportalen har lavet en 5 punkts liste som guide til nybegynderen der skal hjælpe til valg af den for dig rette racercykel.
Søger du vejledning andre steder vil du sikkert opdage at de har andre præferencer, men ofte bliver udstyr og udseende sat højere end de basale kvaliteter, som hvis de ikke er i orden, aldrig vil kunne opvejes af udstyr og lir. Ligesom alle andre forbrugsvarer, er der ufattelig meget kejsernes nye klær og undskyld mig,  ligegyldigt skrammel… Faktisk kan du også købe ting for billigt, hvor det nogengange kunne være værd at kikke efter brugt udstyr.  Ud over DBA,  findes flere og flere cykelforretninger der eskalerer i brugt udstyr, der vel beset er det mest bæredygtige når den tale nu kommer på cykelbanen.

De fem punkter er:
1. Ramme og forgaffel hvad skal du vælge ?
2. Stelstørrelse hvor svært kan det være …
3. Stelgeometri det rigtige valg er afgørende
4. Geargrupper betyder meget for mange men er knap så afgørende
5. Hjulsæt er cyklens stjæl…

Guide-to-roadbike04

1. Ramme og forgaffel
Grundlæggende er der idag fire materialer at lave rammer og forgaffel i, stål, aluminium, titanium og kulfiber. Der findes andre mere eksotiske materialer som magnesium og plantefibre som bambus og træ, men så bevæger vi os ofte i en helt anden prisklasse som for førstegangskøberen er mindre interessant.
Selvom kulfiber anses for det mest optimale materiale til bygning af racerstel, godt hjulpet på vej af massiv markedsføring, er kvaliteten og specielt de mekaniske egenskaber på dem stadig meget svingende. Ordentlig konstruerede stel i kulfiber kræver viden og koster penge, selvom der i dag tilbydes mange forholdsvis billige kulfiberstel i samme prislag som aluminiumsstel. Aluminium har stadig et ry fra gamle dage, at de er hårde og ukomfortable at køre på.

Den teori holder dog langtfra mere, da aluminium har gennemgået samme store udvikling som kulfiber og nye teknologier som f.eks. hydroformning gør at man i dag kan konstruere stel i aluminium som individuel kan tilpasses mht. til opnåelse af forskellige mekaniske egenskaber bl.a. eftergivelighed som kulfiber er blev så berømt for.

Titanium og stål har nærmest kultagtig status, for titaniums vedkommende fordi det er ressourcekrævende at bearbejde og derfor dyrt. Samtidig tiltaler dets holdbarhed mod korrosion også mange. Stål er den gamle klassiker som for mange stadig er det optimale materiale. Med de nye legeringer giver de samme kvaliteter både med hensyn til lav vægt og mekaniske egenskaber som de andre materialer. Stålstel har desværre de senere år fået et urealistisk højt prisniveau dikteret af de mange udbydere af håndsvejsede stel.

Kvalitetsmæssigt er massefremstillede CrMo stel fra Taiwan dog stadig fuldt ud på højde med de fine håndbyggede i Reynolds og Columbus rør, så med lidt research er det muligt at få fingre i en prisrimelig stålracer.  Stålstel får ofte skyld af skeptikerene for at ruste. Naturligvis gør de det men sjældent så det får nogen rellet betydning gennem dets levetid hvis de rigtige forholdsregler tages. Du kan læse mere om de enkelte stelmaterialer her.

Om du vælger det ene materiale frem for det andet er ikke så afgørende da de alle har deres fordele og ulemper. Men rent nøgtern set giver stel i aluminium i dag stadig den bedste kvalitet og ydelse i forhold til prisen.

En fuldt monteret racercykel i de enkelte materialer ligger fra

  • Aluminium godt kr. 5 til 10.000,-
  • Stål fra godt kr. 6 til 16.000,-
  • Kulfiber fra godt kr. 10. 000,-
  • Titanium fra godt kr. 15.000,-

De fleste forgafler er med få undtagelser i kulfiber som giver et godt kompromis mellem lav vægt og god stødabsorbering.

Guide-to-roadbike03

2. Stelstørrelse 
Den rette stelstørrelse er den vigtigste faktor når du skal vælge ny racercykel. Man ser stadig alt for mange som cykler både på for små og for store rammer, der ofte er dikteret af forkert vejledning og ikke mindst forkerte og for en selv urealistiske præferencer.

Det er svært at gå mod strømmen og ikke lade sig påvirke af smart markedsføring men det er min overbevisning at størstedelen af de motionscyklister som cykler rundt på fuldblods landevejscykler som er beregnet til konkurrencebrug ville få meget mere ud af deres cykling hvis de valgte cykel ud fra fornuften frem for med hjertet, hvor der i højere grad var taget hensyn til deres aktuelle behov, formkurve og alder.

Idag har de mange udbydere af individuelle opmålinger og tilpasninger let spil og kronede dage, primært fordi der stadig bliver solgt for mange cykler som ikke passer brugeren og fordi det er lykkedes dem at overbevise forbrugerne at det eneste rigtige er individuelle opmåling og rammer bygget på mål. Uanset deres gode intentioner (læs forretning) er det stadig det faktum at 95 % af alle cyklister kan finde den rette størrelse indenfor de standardstørrelser som producenterne udbyder.

De sidste finjusteringer kan tilpasset i den rette frempindlængde og ikke mindst hældning. I praksis er det så derfor kun omkring 1 til 2 % som må ty til de dyre håndbyggede stel, med mindre man naturligvis vil betale og have sådan et stel. Naturligvis vil den lille cykelforhandler hellere sælge den cykel (lidt for stor eller lille) end at skulle bestille den rette størrelse hjem.

Men den måske største fejlvurdering ligger ofte hos brugeren selv, som har nogle urealistiske og fejlagtige opfattelser af egen kørestil og præferencer. Men man gør sig selv en bjørnetjeneste hvis man som nybegynder med måske lidt for mange kilo på maven køber en fuldblodsracercykel som er konstrueret til en superatlet som har brugt det meste at sit liv på en cykel 6 til 8 timer hver dag. Det er stadig meget almindeligt at se de mange specielt middelaldrende mænd ( føl sig truffet, dem som vil) køre rundt på toptunede liremaskiner med helt strakte arme på styret og lidende kommer i mål med smerter i nakke og lænd.

Værd dog en smule realistisk og start der hvor du reelt set befinder dig fysisk. Det giver i sidste ende en meget større cykelglæde, og du vil opdage, at så er det fuldstændig ligegyldigt om cyklen koster 5.000 eller 50.000.- Du kan læse mere om måltagning og rette stelstørrelser her.

Guide-to-roadbike10

3. Geometri
De senere år er der sket meget mht. til geometrien på landevejscykler. En rammes geometri er den måde som producenten har valgt at sammensætte stellets vinkler og dimensioner på.
Den klassiske racerramme med meget stejle vinkler og et forholdsvis langt overrør er stadig mest udbredt og for en god dels vedkommende dikteret af UCI krav. Den giver en lav og meget foroverbøjet kørestilling der naturligvis er mest optimal for den toptrimmede cykelryttere, men som for alle os andre almindelige dødelige motionister kan give store problemer, som i længden spolerer den gode cykeloplevelse. Heldigvis har producenterne efterhånden indset det og har lanceret modeller med en mere afslappet geometri som tjener den almindelige motionist bedre i længden. Det sker på tre områder.

Højere kronrør som betyder en mere oprejst og for de fleste behagelig kørestilling som ikke er så belastende for nakke og lænd.

Aksellængden er også en smule længere for at give cyklen mere godmodige styregenskaber.
Endelig er der en helt ny tendens med de såkaldte gravel bikes som er gjort meget eftergivelig i det lodrette plan så man kan benytte dem off road. I kombination med brede dæk og skivebremser spås den cykeltype stor udbredelse.

 

Guide-to-roadbike07

4. Geargrupper
Langt de fleste geargrupper uanset fabrikat har i dag stort set den samme funktionalitet. Den største forskel  ligger først fremmest i vægten og så naturligvis prisen. Det nye hotte hedder elektronisk gearskifte og selvom man kan få forholdsvis billige racercykler med de nye elektronisk geargruppe vil jeg anbefale at man går efter et godt stel i den rigtige størrelse og gode hjul og så bruge lidt mindre på geargruppen og holder sig til de mekaniske.

Den mest optimale løsning er at finde en cykel med en komplet gruppe fra en af de store producenter Campagnolo, Shimano eller SRAM. Campagnolo er dog svær at finde på de helt billige racercykler, mens specielt Shimano har hele bredden fra de dyre til de billige og SRAM ligger fra mellemklassen og opefter.

Når man køber en komplet cykel har mange af producenter ofte valgt at blande komponentgrupperne for at kunne presse prisen yderligere. Her er det ofte kranksættet som bliver nedgraderet til et andet ofte ikke mærkevare brand. Her er det en god ide at holde sig til de kendte mærkevarer. Teknisk set er et billigt koldsmedet aluminiumkrankset stadig bedre end et tilsvarende i kulfiber. Det er ikke uden grund at Shimano stadig holder fast i deres aluminiums kranksæt som suverænt er meget stivere end kulfiber.

Guide-to-roadbike06

5. Hjulsæt
Hjulsættet er efter stellet den mest vigtige komponent. Hjulsættet er så og sige cyklens sjæl, og NEJ det har intet at gøre med hvordan de ser ud, men hvordan de er konstrueret. Højprofil kulfiber hjul er blevet enormt populære, primært pga af deres store lireappeal.

Der findes et hav af billige ”noname” kulfiberhjul på markedet som for den udenforstående kan virke fristende at købe, men som rent ud sagt aldrig skulle have været på markedet. Som nybegynder mener jeg du skal glemme alt om højprofilfælge og kulfiberhjul.

Et godt gennemprøvet aluminiumshjul med gode eger og ikke mindst nav med god lejer er meget mere afgørende. Cykelrytternes sexede højprofil kulfiber hjuls bedre aerodynamiske egenskaber har ingen betydning for dig som almindelig motionist, og faktisk har det vist sig at mange af de billige hjul har dårligere egenskaber end almindelige hjul. Topklasse aerodynamiske hjulsæt i kulfiber som reelt er bedre produceres kun af en lille håndfuld af producenter og de koster alle sammen meget mere end en komplet cykel.

Naturligvis er valget i sidste ende dit, men mit råd er at lade fornuften råde og lad værd med at lade dig forblænde, det koster dyrt i mere end en forstand, når man er nybegynder og specielt hvis budgettet er stramt. Du kan også finde mere information i de relaterede  tekniske artikler nedenfor.

Alt dette er kun ment som en guide. Stol på dig selv og hold fast I det som fungerer for dig. I sidste ende er det fuldstændig ligegyldigt hvad du cykler på, bare det er sjovt….Rigtig god fornøjelse på landevejen.

Guide-to-roadbike12

Relaterede artikler

 

CYKELPORTALEN