CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

I øjeblikket kan man rundt omkring i forskellige cykelmedier læse historier om at professionelle cykelryttere bruger batteridrevne motorer som sidder inde i saddelrøret og...


I øjeblikket kan man rundt omkring i forskellige cykelmedier læse historier om at professionelle cykelryttere bruger batteridrevne motorer som sidder inde i saddelrøret og trækker via et tandhjul direkte på krankakslen, som mekanisk doping.

Og det er rigtig nok at teknologien og udstyret findes i form af det østriske firma Gruber Assist. Men herfra er det endnu kun spekulationer og postulater om ryttere i det professionelle cykelfelt bruger det. Vi lader det være op til læseren selv at dømme ud fra videoen. Et er sikkert, der er stadig tale om SNYD og snyd bliver ALTID opdaget før eller siden.

Set ud fra et rent cykelteknisk synspunkt er teknologien bag Gruber Assist stadig interessandt. Der er tale om et elektrisk indbygningskit som kan indbygges i helt almindelige cykler. Motor og styring placeres i saddelrøret hvor det får adgang til krankakselen ved hjælp af en lille tandhjulsordning. Batteriet sidder i daddelrøret og den lille afbryder kan sættes på styret eller indbygges i geargrebene. Motoren skulle kunne levere 200 watt og give power nok til ca. 45 min. Ideen er at den skal bruges som en slags turbo i situationer hvor ekstra kraft er nødvendig.

Sættet består af 5 dele

  • On/off afbryder
  • Elektronisk  regulator
  • 200 watt power drive enhed med friløb
  • LiION Mangan batteri pakke 4.5 Ah / 30V
  • Ekstern batteri lader

CYKELPORTALEN