De såkaldte “Endurance” langdistance landevejscykler stormer frem. Giant har netop præsenteret deres nye 2015 model Defy Advanced SL. Med en vægt på kun godt 900 gram er det den hidtil letteste Endurance ramme Giant hidtil har konstrueret. For at få styr på vibartionerne har den nye Defy lånt D-Fuse saddelpinden fra deres TCX crosscykel.
Make/Model | Frame Size | Front-End Compliance (G) | Rear-End Compliance (G) | Front/Rear Averaged Compliance (G) |
---|---|---|---|---|
Cannondale Synapse Hi-MOD Disc | 56/Medium | 0.336 | 0.431 | 0.384 |
Giant Defy Advanced SL (2015) | Medium | 0.318 | 0.573 | 0.446 |
Specialized S-Works Roubaix SL4 Disc | 56/Medium | 0.288 | 0.885 | 0.587 |
Trek Domane 6 Disc | 55.4/Medium | 0.357 | 0.572 | 0.465 |
Rammestivhed
Giant mangeårige udviklingsingeniør Swanson, har nogle interessandte betragtninger omkring rammestivhed som mange i hans øje tillægger lidt for stor betydning. Når du kommer til et vist punkt betyder krankboksstivheden ikke længere noget da du kun kan træde i pedalerne til en vist styrke. Når du kommer over de 65 N/mm, har det ikke længere nogen betydning. Giant Defy har en værdi på 70 N/mm mens Specialized S-Works Roubaix SL4 har en værdi på 67 N/mm. , men du vil aldrig være istand til at mærke forskellen på disse to. Værdien kunne være endnu højere 95 eller 150 N/mm men igen det svarer lidt til at skyde gråspurve med kanoner.
Defy kommer i to udstyrsvarianter, topmodellen Defy Advanced SL 0 med Dura Ace Di2 og Zipp 202 Disc hjulsæt. Prisen bliver omkring de 50.000,– I den mere overkommelige prisklasse kommer Defy Advanced SL1 med Shimano Ultegra til omkring kr. 25.000,- Desuden kommer der to matchende kvindemodeller LIV Avail Advanced SL0 og SL1. Endelig kommer der også et par modeller i alumnium. Alle de nye modeller forventes til Danmark til efteråret.
Link