CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

F1 er en spændende cykelanhænger som også kan bruges som kuffert trolley

Freeparable er en ungt firma grundlagt i 2007.  Deres motto er SMART – LOW TECH DESIGN versus STUPID HIGH TECH,  og det kommer tydeligt til udtryk i deres første produkt DOM T1 der er en kombination af kuffert trolley og cykelanhænger.Det er såvidt vides ikke set før.
Jung Hui Weng er opfinder af T1 og står i spidsen for firmaet, som har flere spændende produkter på bedding, bl. a et fleksibelt flaskesystem og en ethjulet cykelanhænger.

Hvem sagde cykelanhænger, det er da en kuffert.

T1 er opbygget omkring en let aluminiumsramme hvorpå tasken er monteret med adskillige velcobånd. Med hjulene og trækhåndtaget klappet sammen fylder kufferten 74 x 45 x 30 cm. og rummer 60 liter.  Tasken er  vandtæt, i et kraftigt materiale som yder tilstrækkelig beskyttelse mod stød og slag.  For yderligere beskyttesle under transport medfølger en ekstra overtrækspose som fæstnes med et par stærke remme.

T1 som kuffert trolley.

Tekniske data
Egenvægt:  6,5 kg
Maksimal last: 30 kg
Kuffert volumen: 60 liter
Dimensioner: 74 x 45 x 30 cm

Traileren er konstrueret til at kunne bruges på cykler med hjulstørrelser fra 18 til 29″ og med en stik akselbredde på mellem 120 og 135 mm.

Tydelige reflekser og den lovpligtige sikkerhedsvimpel.

Afprøvning.
Da jeg fik traileren med hjem fra Eurobike, var der rig lejlighed til at teste den under realistiske forhold . Allerede på turen gennem de mange udstillingshaller, trækkende den som kufferttrolley, gjorde den sig positivt bemærket med de store hjul som gør den meget stabil og letløbende, klasser bedre end traditionelle kufferter med hjul.
Turen fra Friedrichshafen til Ravensburg efter foldecyklen gik også fint, og den efterfølgende Check-In i lufthavnen og  flyveturen hjem foregik også uden problemer.

T1 efterlader et meget fint indtryk og virker utrolig veludført og gennemtænkt. Finish og forarbejdning er til rent UG.  Selve trækarmen foldes ud og låses automtisk af en fjeder låseordning.  Selve anhængeren fæstnes til hjulakslen i højre side ved hjælp af et lille øje som sættes på hurtigbespændet. Normalt vil det eksisterende hurtig bespænd være tilstrækkeligt langt, men der medfølger alligevel en ekstra lang stikaksel for en sikkerheds skyld.

Her ses hjulene i hver sin yderposition.

De to små hjul som forøvrigt er med rigtig slange og dæk kan trinløst højde justeres så det mest optimale tyngdepunkt opnås, afhængig af hvilken hjulstørrelse der benyttes på cyklen.  Jeg har prøvet traileren med treforskllige størrelser hjul 20″, 26″ og 700 Cl og den fungerer og opfører sig ligegodt på alle tre.
Det siger sig selv, at de små hjul sætter sin begrænsning mht. dårligt underlag og høj fart. Selv anbefaler Freeparable en maksimum fart på 25 km/t. Dette stemmer pænt overens med vores observationer. T1 fungerer mest optimalt når den er lastet, hvor den er meget stabil, mens den tom er noget uroligt og let vælter. Måske et mere stabilt befæstigielses system kunne forbedre dette.

DOM står for Dirty Old Monkey og refererer til firmaets grundlægger.

Konklusion
Dom T1 er en meget gennemført cykeltrailer og rent forarbejdnings mæssigt er den det bedste jeg endnu har set på en cykeltrailer.   Det er genialt, at man kan tage traileren med som en almindelig kuffert i fly og tog ,for herefter at kunne spænde den efter cyklen når man ankommer til destinationen.  Vi er ene om at syntes godt om denne trailer. T1 blev belønnet med en Eurobike Award på Eurobike cykelmessen.

Vi giver den både for funktion og pris.

Den lille befæstigielsering til traileren, sættes på baghjulet i venstre side.
Der medfølger et ekstra langt hurtig bespænd i fald det originale ikke kan nå.

Den lille rem er en sikkerhed for at traileren ikke tabes, hvis den skulle hoppe ud af krogen.

Prisen er endnu ikke fastlagt men det bliver nok omkring de 2500 kr.

Freeparable er på udkik efter en dansk eller skandinavisk distributør. Interesserede kan kontakte:
Ak Chou
office@freeparable.com
+886-7-5362561

Link
Freeparable

Kuffert eller cykeltrailer ?

Der medfølger et ekstra overtræk til traileren.

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN