CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Schwalbe og DT Swiss arbejder som bekendt sammen om fælles distribution og markedsføring.  Så hvad var mere naturligt end at invitere pressen på Boat...

Schwalbe og DT Swiss arbejder som bekendt sammen om fælles distribution og markedsføring.  Så hvad var mere naturligt end at invitere pressen på Boat Cruise på Bodensøen som udgør en naturlig grænseflade mellem Schweiz Og Tyskland.

Vejrguderne var bestemt ikke i deres mest venlige hjørne dagen før Eurobike startede, så hvad der skulle have været en flot sejltur på Bodensøen, blev i stedet til 4 timer ved kaj, da kaptajnen ikke turde lade den fladbundede MS Lindau prøve kræfter med bjergsøens luner.

Marathon Green Plus
I anledning af Marathon dækkets 25 års jubilæum, præsenterer Schwalbe nu 5. generation af det legendariske touring dæk.  En ny gummiblanding vil gøre denne seneste Marathon mere holdbart, og det har nu et grønt  GREENGUARD beskyttelses bælte som består af tredjedel genbrugsmateriale. Desuden er det certificeret til ECE-R75, så det passer på alle El-cykler endda op til 50 km /t.

Før har de haft et liv som latex handsker, slanger eller fælg tape: Nu genanvender og gendanner Schwalbe dem tilbage til ægte latex  iblandet højelastisk naturgummi.  Resultatet er det tre millimeter tykke GREENGUARD beskyttelse selen, der er placeret under slidbanen, og effektivt beskytter hverdagscyklisten mod de evendlige punkteringer.

Men det stopper ikke her, for Schwalbe har også redesignet gummiblandingen. Den nye Endurance compound forøger dækkets holdbarhed markant.

Hverdagscyklister kører ofte med for lavt dæktryk hvorved dækket overbelastes. Ofte betyder det at der dannes sprækker i dækket. Ved at ændre designet af dæksiden øges modstandsdygtigheden mod sprækker ved for lavt dæktryk. Schwalbe har udviklet en meget realistisk testmetode som simulerer ujævnheder over mange tusinde kilometer.  “Alt, hvad der passerer denne test er  godt”,  forsikrede Frank Bohle.

El-cykel markedet er i voldsom vækst, og det stiller særlige krav til dækket. Da dæk på elcykler ofte er vanskeligere at udskifte end på en traditionel cykel, skal det være mere pålideligt og have længere levetid.  Desuden er slidet øget pga den elektriske transmission og den øgede vægt.

Marathon er Europas mest populære mærkevarer dæk.
Den legendariske langdistanceløber er Europas mest populære cykel dæk og et af de få hverdagsdæk, hvor forbrugerne specifikt beder om det, når talen falder på hverdagsdæk.  Den første prototype blev testet i 1982 og de første Marathon dæk blev  leveret til detailhandlere i 1985, hvilket gør Schwalbe til den første producent der introducerede et høj kvalitet hverdags dæk på markedet.

Marathon dæk familien vokser hele tiden , og tæller idag  ni modeller, blandt dem den Marathon Plus og det  globale ekspeditions dæk, Marathon Extreme.

Netop at dækket har været på markedet i 25 år var en af bevæggrundene til at det modtog en Eurobike Award.

Ultremo ZX
er nyeste skud i Ultremo familien.  Døkket er forbedret på tre områder, 15 procent lavere rullemodstand, større modstand mod punkteringer og højere kilometerydelse.   Takket være nye compound forbindelser og patenteret beskyttelse bælte, er det lykkes Schwalbe  at gøre Ultremo ZX til et konkurrence dæk af højeste orden. Og fordi design har stadig større betydning for racer cykler, og skal se godt ud  fås det nu i elleve farver.

Ultremo ZX er et high-end all-rounder dæk perfekt afstemt til konkurrence og landevejs cykling. Rullemodstanden er blevet væsentligt reduceret i forhold til den tidligere model. Samtidig har Schwalbe tilføjet en smule mere materiale for at øge holdbarheden, men alligevel er det fortsat ret let med 195 gram på vægten. Selv siger Schwalbe at det er det hidtil bedste  Ultremo dæk.

Ultremo ZX er blevet udstyret med to tekniske nyskabelser: RaceStar Triple Compound og HD Speed Guard.

“Triple gummiblandinger som RaceStar er blevet vores varemærke,” forklarer Hachmeyer. “Ingen anden cykel dækfabrikanten kan kombinere gummi compunds på en så  præcis måde i produktionen.” På grund af den teknisk finpudsede arrangement af en række forskellige gummityper, er det lykkedes Schwalbe at kombinere to tilsyneladende modstridende egenskaber – for eksempel et godt greb og lav rullemodstand – i et enkelt dæk.

RaceStar Triple Compound er sammensat af tre grundlæggende gummityper der er helt nye. Herved har disse tre forbindelser en effekt præcist, hvor der er brug for.

I midten af dækket, er holdbarhed og modstand tilføjet.  Det er her Schwalbe har sat en slidstærk, lav rullemodstand compound som samtidig har godt vejgreb. I siden er det grebet som er vigtigt.  Her er gummi compounden meget fleksibel samtidig med at den absorberer stød uden at miste traktion i sving. Under slidbanen er lagt en superlet base compound med lav rullemodstand.

Schwalbes agument for at gøre dækket tungere er pålidelighed og ekstra kilometer.

Den anden tekniske innovation i Ultremo ZX er HD Speed Guard. HD står for High Density og denne nye version af gennemprøvet og gennemtestet.  Det er en aramid HD Guard helt tunet til hastighed. Effektiv beskyttelse opnås ved hjælp af en patenteret teknologi, som Schwalbe har udviklet i samarbejde med det amerikanske firma Warwick Mills, som ejer 14 internationale patenter for sin høje massefylde i deres vævnings processer. De er en af verdens førende inden for innovative, industrielle tekstiler. “Det er den fineste og tætteste stof på markedet. Ingen andre cykeldæks beskyttelses bælte får nær den samme flette massefylde,” sagde Hachmeyer. Ved at udnytte denne innovative teknologi for første gang har det været muligt at skabe en ultra-let, ekstremt punkterfri dæk og denne seneste Ultremo version med HD-Speed Guard nyder den samme høje densitet beskyttelse som sin forgænger, men med betydeligt reduceret rullemodstand .

Ultremo ZLX – er dækket for ryttere, der kræver kun de hurtigste, og ikke anser punkterbeskyttelse som en nødvendighed. Det er bygget på nøjagtig samme måde som Ultremo ZX, men uden en punktering beskyttelses bæltet. Det gør det både lettere (160 gram) og giver det endnu lavere rullemodstand. Den ZLX er et konkurrancedæk til korte løb og Triathlon brug.

Tidens trend er farver på racercykler hvor alt skal matche. Dette gælder naturligvis også dækkene. Derfor tilbyder Schwalbe nu dækken ei hele 11 forskellige farver.

Hachmeyer opsummerede: “Alt taget i betragtning, den nye Ultremo er ikke kun cool, men frem for alt hurtigere, mere holdbare og mere punktere resistent”.

Markus Hachmeyer demonstrerer forskellige compound typers dæmpning

Triple Star Compound

Schwalbe har optimeret den indre styrke sin MTB dæk:  I 2011 vil alle top-modeller vil have nye, Triple Star compound forbindelser. Det er et modulopbygget system, hvor tre af seks nye individuelle compound forbindelser kombineres.  Alle dæk er nu “Tubeless Ready”.

I utallige laboratorie-og praktiske prøver, fandt Schwalbe frem til seks højt specialiserede og unikke compound forbindelser. Disse blev derefter samlet som Triple Star forbindelser, som passer præcist til den ønskede virkning man ønsker.  Samtidig er alle MTB typer nu “Tubeless Ready ‘. Ved blot at tilføje et flydende punktering fugemasse de kan laves om til Tubeless dæk (ca. 5 gram ekstra). Tidligere har der kun været to compoundtyper  i Schwalbes MTB program: Triple Nano til MTB Race og AllMountain, plus et udvalg af Triple Nano, eller Glooey Gluey for styrtløb, Freeride og Enduro.

Med lanceringen af de populære Enduro cykler med omkring 160 millimeter vandring er der opstået nye behov. Mens en race dæk primært har lav rullemodstand og skal være let, har et Downhill dæk behov for fremragende vejgreb og punkterings beskyttelse. Enduro dæk kræver en kombination af alle disse egenskaber.

For specifikt at målrette disse forskellige krav, er der nu tre, helt nye Triple Star forbindelser:

PaceStar – til MTB Race, AllMountain og Tour. Super-hurtig med en kombination af lav rullemodstand og slidstyrke. Dækket skuldre var gjort mærkbart blødere for at forbedre håndteringen i ujævnt terræn.

Trailstar – for Enduro og Freeride. Trailstar har godt vejgreb, bedre dæmpning og håndteringskontrol. Ikke desto mindre, at stoffet er ikke alt for tung, hvilket også gør den velegnet til klatring.

VertStar – for Downhill og freeride. Det er en videreudvikling af Gooey Gluey stof, men nu endnu blødere med ekstremt gode dæmpningsegenskaber.

Hver Triple Star sammensatte består af tre unikke forbindelser

Alle tre Triple tinforbindelser har samme, meget elastisk base forbindelse under slidbanen, som gør dækkene hurtige. Alle andre ønskede egenskaber opnås ved at placere en specielt udvalgt stof i slidbanen centrum og på dækkets skuldre – en anden til hver formål.

Men hvordan er disse forbindelser udviklet? “Sammenblandingen er en kunst i sig selv,” forklarede Markus Hachmeyer. Enhver gummiblanding indeholder over 20 forskellige variabler. Mange faktorer, såsom vejgreb og rullemodstand modsiger faktisk hinanden. Hvis en værdi forbedres, bliver den anden automatisk værre. Desuden er der andre ønskelige egenskaber, såsom dæmpning, holdbarhed og snitbestandighed at tage hensyn til.

“Forsøger man at nå alle disse funktioner i et enkelt gummiblanding på samme tid simpelthen kan det ikke lade sig gøre. Derfor kombinerer vi flere unikke gummiblandinger til at forbedre og modvirke egenskaber for aqt opnå den ideelle løsning.

Triple Star Compound teknologien er den hidtil mest omfattende udviklingsopgave Schwalbe har kastet sig ud i.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN