CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

El-cykler har stadig en lidt forkert klang i de såkaldte “rigtige” cyklister øjne, men det er fordi de ikke rigtigt har forstået budskabet.  Naturligvis...

El-cykler har stadig en lidt forkert klang i de såkaldte “rigtige” cyklister øjne, men det er fordi de ikke rigtigt har forstået budskabet.  Naturligvis er el-cyklen for folk som enten ikke kan,  eller vil cykle, men samtidig er den også cyklen for dem som vil lidt mere med deres cykel.

Som udvikleren af Cannondales nye E-conceptbike sagde.  “Før kunne jeg cykle 30-50 km om dagen, men på el-cyklen kan jeg nu pludselig cykle 100 km på en dag og det med den samme motions mæssige indsats”.  Det giver helt nye muligheder for f.eks en weekendtur hvor man før var hensat til at benytte bilen eller tog for at kunne nå sin destination.  Nu kan man pludselig cykle hele vejen.  En anden mulighed er pendling. De fleste cykelpendlere kender følelsen af at være godt “cykelbrugt”, når ugen nærmer sig sin slutning.  Kroppen har brug for restitution.  Det kan man få med el-cyklen, hvor man kan lade motoren ta’ over.
Der er ikke noget værre end en  kold vinterdag, hvor man  svedig, og herefter kold og klam.  Igen el-cyklen kan være en løsning.

Der er ingen tvivl om at cykler med el-motor er fremtiden, men der endnu meget lang vej før vi som forbruger, med få undtagelser kan se frem til nogle ordentlige og gennemtænkte produkter.  95 % af de cykler som blev fremvist på Eurobike var grimme, klodsede og funktionelt noget være bras.  Hårde ord vil nogen måske mene, men taget i betragtning at kundesegmentet er ikke cyklister uden nogen som helst tekniske  forudsætninger bør det gøres meget bedre og mere enkelt.  Det er også skuffende at se store producenter som Shimano kommer på markedet med en halvhjertet løsning, STEPS som slet ikke står mål med hvad vi er vant til de kan præstere.  Som udviklingen er nu, er det fra producenter som normalt ikke beskæftigier sig med cykler, de bedste produkter ser dagens lys.

I virvaret af batterier, ladere og ledninger har vi fundet vores bud på produkter som er gode bud på fremtidens el-cykler.  Hvis ellers den søvnige danske cykelbranche kan tage sig sammen vil vi som forbruger kunne se og købe flere af dem i nær fremtid, mens andre nok bliver ved drømmen.

Cube EPO
De senere år har Cannondale og Cube fremkommet med næsten ens designede conceptcykler.  Hvad det lige skyldes skal vi lade være usagt.  I år havde de begge kastet sig over el-cyklen og umiddelbart er de to cykler påfaldende ens, men ved nærmere inspektion er der forskelle.
Cube forsøger med deres Epo at give den elektriske cykel et mere strømlignet udtryk.  Batteriet er integreret i rammen og trækket foregår på baghulet, noget som styrings-og traktionmæssigt er en væsentlig bedre løsning end alle de forhjulstrukne modeller.

Pedalix
går mod strømmen med en simpel og let elektrisk motor som ved hjælp af en lille drejeknap kan give din cykel et tiltrængt elboost. Kittet vejer lidt mere end 2 kg og kan monteres på alle cykeltyper. Motoren trækker direkte på dækket.

Cannondale/Bosch
Bosch er synonym med elprodukter til biler og Cannondale til cykler. Så her er lagt i ovnen til den perfekte symbiose.  En prøvetur på systemet viste også med al tydelighed at Bosch E- Drive er den elektriske løsning som indtil nu er sluppet bedst fra den problematik der er omkring indgrebet når man pedalerer. Det hele foregår lige en tand mere kontrolleret og blødt end hvad konkurrentrene kan præstere.  Igen tvivl om at Bosch elektroingeniører kan deres chiptuning til fingerspidserne.


Protanium
med danske rødder, leverer OEM løsninger til kendte mærker som Batavus og Minora.  De var en af de første leverandører til at bruge de meget effektive Litium batterier. Deres nyes bud er en cykel med indbygget batteri i rammen. En elegant løsning som giver rene linier.  Batteriboksen fås i 5 forskellige farver.

Dorcus Bikes
De fleste elcykelprodukter kæmper med en meget høj vægt pga. de store batterier og navmotorer.  Det kan naturligvis syntes mindre relevant kva at man får elektrisk hjælp op af bakkerne.  Dorcus har valgt at udstyre en minicykel med et løs el-kit. En fiks løsning perfekt til bykørsel og som giver en komplet cykel med en vægt på kun 12,5 kg….

Corratec
viste en showpiece med fart i.  80 km/t lover de på deres E-Bow som benytter et ekstremt stærkt batteri og en meget kraftig 1800 watts krankboksmotor. Cyklen kommer på markedet i en begrænset serie til omkring 10.000 Euro i 2011.

Vorradler
vandt Eurobike Student Award, og det vakte så megen opmærksomhed at den højst sandsynlig kommer i produktion i nær fremtid.  Hele 14 personer har været involveret i denne spændende el-cykel som det kun tog 14 måneder at udvikle.

Mere fra Eurobike 2010

CYKELPORTALEN