CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Flere og flere producenter melder sig på banen med gearsystemer.  Tyske Canyon gjorde et stort nummer ud af deres Project 1,44, som er en...


Flere og flere producenter melder sig på banen med gearsystemer.  Tyske Canyon gjorde et stort nummer ud af deres Project 1,44, som er en prototype på et gearsystem hvor man kombinerer et indvendigt gearnav med det udvendige gear.

SRAM har et lignende system i deres program kaldet DualDrive. Det har været på markedet siden 2001 og har aldrig rigtig slået an.

Projekt 1.442 er en udstillingsshowpiece som viser et glimt af hvad vi måske kan forvente fra Canyon i fremtiden.  Fremfor at bruge et traditionelt 3×10 gearsystem kombineres et 3 gears nav med en 10 gears kassette.  Det giver et lidt større gearområde samtidig med at man slipper for triple kranksættet. Desuden kan hele gearområdet udnyttes bedre da man slipper for de ekstreme kædeføringer i yderområderne. Dette minimerer samtidig slid og fejlskift.  Vægten er noget lavere end det tilsvarende SRAM system, svarende til en XT gruppe.

Ud over den reducerede vægt og en noget pænere indpakning, er der ikke den store nyskabelse i produktet i forhold til SRAM DualDrive, men det bliver spændende og se om det kommer i produktion og om det slår an for Canyon.  Måske SRAM og Shimano skulle kikke lidt nærmere på systemet og ansatte den håbefulde ingeniør.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN