CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vi har gennem de sidste uger løbende rapporteret nyheder fra verdens største cykeludstilling, Eurobike.  Som afslutning på nyhedsstrømmen sluttes af  med en slags opsummering....

Vi har gennem de sidste uger løbende rapporteret nyheder fra verdens største cykeludstilling, Eurobike.  Som afslutning på nyhedsstrømmen sluttes af  med en slags opsummering. De enkelte nyhedsartikler kan findes ved at søge på Eurobike og produktnyt eller via links i artiklen.

For 21 gang viste Eurobike at de uden sidestykke stadig er verdens største cykeludstilling. Med få undtagelser kommer stor som lille, fra nær og fjern til Bodensøen for at vise deres nyheder i de fire dage messen varer. Friedrichshafen summer af liv, og lidt paradoksalt specielt billiv, der efterhånden har udviklet sig noget af et mareridt, da nærområdet desperat mangler overnatningsmuligheder til de mange udstillere og besøgende.  Det betyder at mange  er tvungen til at søge hoteller og pensioner helt op til 100 km fra selve messeområdet. Så allerede før klokken otte om morgenen, er der kilometerlange køer til de mange forjættende haller og om aftenen er alt kaos med mindre man naturligvis tager den det hele handler om  CYKLEN…

I de 13 haller og næsten 100.000 m2 præsenteres alt hvad et cykelhjerte kan begære. I tørre tal var denne udgave af Eurobike i forhold til tidligere år, ingen rekordsætter, men alligevel fandt næsten 44.000 fagfolk, fra 97 lande vej. Oveni skal lægges 20500 på publikumsdagen og mere end 1900 mediefolk fra 42 lande. Demodagen hvor fagfolk og presse har mulighede for at teste cykler, er en ubetinget succes med ny rekord på 1930 fagfolk og 728 pressefolk. Det kræver sin mand/kvinde og gode ben hvis man skal nå at se det hele. Planlægning hjemmefra er kodeordet, da der stadig findes meget uinteressandt skrammel.

Hovedtendenser
Her på redaktionen vil vi afholde os fra at komme med de såkaldte tendenser og trendbarometre, da de fleste har været oppe og vende adskillige gange gennem årene. Egentlig er de også et begreb opfundet af en nyhedshungrende presse. Direkte adspurgt vil de fleste producenter helst være foruden.  Trendfarven er igen neon, det var den også i 1994…

Elcykler
Få ville nok, år tilbage, have spået den eksplosive udvikling disse cykler har gennemgået. Fra noget som lignede en tilfældig fuglerede monteret på en almindelig cykel, er denne cykeltype idag for langt de flestes vedkommende en velintegreret og selvstændig cykeltype. Stadig flere melder sig på banen med nye designløsninger, ikke mindst på motorområdet.

Nyeste medlem, er den tyske elektronik sværvægter AEG der har konstrueret en elmotor der monteres helt som et almindeligt kranksæt på enhver standardramme med BSA gevind. Hollandske Protanium har udviklet en integreret enhed med kadank træk og elmotor. Giganten SRAM har afledt af deres Automatix gearnav valgt at gøre det simpelt med en’ motor og et batteri. Al styring foregår automatisk helt uden indvirkning fra brugeren.

Koreanske Mango Footloose har i samarbejde med den kendte industrielle designer Mark Sanders designet verdens første Bike By Wire elcykel hvor transmissionen helt er fjernet. Det giver helt nye muligheder for bedre integration. Batterierne bliver mindre og får større kapacitet. Elektrisk drevne mountainbikes er på fremmarch og undertegnede morere sig kosteligt på den populære demoday, ved at køre fra alt og alle ude i det kupperede terræn, naturligvis med hjælpemotor…

Se flere Eurobike 2012 Elcykler  her

De tynde dæk
Racercykler er stadig et meget stort segment men alligevel virker det som om at udviklingen står en smule stille, specielt når man går rundt i de mange haller og iagtager den ene strømlinede kulfiberracer efter den anden, og undres over, at den umiddelbare forskel er farven. Nuvel denne betragtning er alle sikkert ikke enige i, men faktum er at de fleste producenter stadig svømmer rundt som grådige hajer i et blodrødt farvand og kæmper om markedet for de 20% nuværende cyklister, i stedet for at kaste sig ud i det blå hav med 80 % nye ikke cyklende forbrugere. En sådan manøvre kræver mod da den nye kundegruppe har en helt anden tilgang til cykler end hvad branchen er vant til. Igen er det paradoksalt nok fra bilbranchen inspirationen skal hentes. Kulfiberrammer er stadig IN og hvor vi i mange år har væred vidne til lettere og lettere rammer er dette nu suppleret med aerodynamik og komfort. Modefarven er for øvrigt neonfarver på neutral baggrund. Sæsonnen 2012-13 ser ud til at blive året hvor skivebremser for alvor slår igennem. Specielt de italienske producenter der normalt er kendt mere for design end funktionalitet, har kastet alle designregler over bord og lancerer skivebremsemodeller i den helt store stil. Vi venter dog stadig på de store producenters bud (læs Shimano og SRAM) på den ultimative hydrauliske landevejsskivebremse.

Kongen er død, længe leve den nye konge. Hvor SRAM i mange år har haft tronen som den ubestridte bedste udbyder af en mekanisk top landevejsgruppe, må de i år se sig godt og grundigt slået af de japanske ingeniører fra Shimano der med den nye 11 speed DuraAce gruppe har overgået sig selv igen igen, og i en sådan grad at det er svært at se berettigelsen af samme firmas elektroniske DI2 teknologi som for øvrigt også blev præsenteret i en mk II udgave. Undertegnede havde lejlighed til kort at prøve den nye gruppe og er imponeret…

650B
Først havde vi 26” MTB’en og efter en noget sløv start kom twentyniner, Seneste påhit i markedsføringens hellige navn er den gamle franske hjulstandard 650B også kaldet 27,5 Nu genlanceret og stormende frem som den nye standard for de tykke dæk. Lidt sjovt havde mountainbike pioneren Tom Ritchey allerede i 1977 en 650B mountainbike på bedning men på daværende tidspunkt havde de store udbydere af fælge allerede investeret i værktøjer til 26”. Messen kunne fremvise et imponerende opbud af rammer, forgafler, hjul og dæk der støtter op om denne nye størrelse. Vores bud er at 26” langsomt forsvinder og twentyseven og twentyniner bliver de fremtidige standarder.

Elektronik på skovtraktoren
Det var lidt af en revolution da Shimano lancerede deres elektroniske geargruppe til landevejscyklerne. Nu ses teknologien i en lidt anden udformning til mountainbiken hvor den i fremtidens skal styre affjedringen. Rock Shox og Fox har været på banen med deres systemer et stykke tid, men den største overraskelse kommer fra tyske Corratec med deres Inside Link system der umiddelbart ser ud til at være konkurrenterne overlegne. Der er dog stadig producenter som stædigt trodser ”fremskridtet” , tyske Acros har et godt bud på et velfungerende og meget let hydraulisk gearsystem.

 

Eurobike Award
Som iagtager og tidligere jurymedlem af den prestigefyldte Eurobike Award, der i år løb af stablen for 6 gang, syntes tiden at være moden for arangørene til at vende blikket indad og tager bedømmelseskriterierne op til fornyet overvejelse. Man kunne måske overveje følgende:

  • Da der er tale om en international pris skal det også afspejles i vinderne som i de seneste år har haft lidt for stor vægtning af tyske producenter.
  • Det skal kun være tilladt for en producent at indsende et produkt pr. år for at undgå at firmaer kan løbe med helt op til tre priser samme år.
  • Der har endvidere været eksempler på produkter som har fået priser som egentlig ikke var nyudviklinger men havde været på markedet i flere år.
  • Dommerpanelet skal være mere internationalt sammensat. Vi mangler dommere fra lande som England, USA og Asien.

Se flere  Eurobike Award 2012 produkter  her  

Tilbehør
Cykeltilbehør er som altid rigt repræsenteret. Et af de områder hvor der for alvor sker noget er navigation. De tider hvor Garmin næsten havde monopol på cykel GPS’en er væk. Mio Cyclo er verdens tredje største udbyder entrerer nu cykel GPS markedet. I første omgang med topmodellene Cyclo 305HR og 300. To andre kompetanter er Teasi One og Navad til meget konkurrance dygtige priser. Alle har de fuld kortfunktion og Turn by Turn navigation og benytter de gratis Open Source kort.

XX1 er SRAM bud på en 11 speed racergruppe til mountainbiken, med kun en klinge foran og et gigantisk 11 krans piskeris bagpå med 10 tænder som den mindste og hele 42 som den største.

Vi han længe se affjedrere saddelpinde men Ergon forsøger nu via avanceret kulfiberteknologi at indkoorporerer komfort i saddelpinden efter samme principper som vi kender fra cykelrammerne. Simpelt og let.

Alle skal bruge en cykelflaske og de har i årevis været produceret i resourcekrævende og ikke nedbrydeligt plastik. Portugidiske Polisport har udviklet en vandflaske i et bionedbrydeligt materiale som naturen nedbryder i løbet af 6 mdr. For nogen nok ikke den mest opsigtsvækkende nyhed men for miljøet lidt af en revolution.

Med de mangel forskellige standarder har det aldrig været let at være almindelig cykelforbruger. Seneste udspil i den genre er Deda Elementi der øger diameteren på deres styr og frempinde til 35 mm, så vi har forbrugeren hele hele tre standarder på dette område.

Cyklister har i mange år brugt store summer på selve cyklen mens de tre kontaktpunkter mellem rytter og cykel, bagdel, hænder og fødder ofte bliver ladt i stikken. Flere producenter har nu øget fokus på disse områder og tilhørende produkter med individuelle løsninger til rytteren. Shimano og Fizik arbejder med bagning af såler og sko så de får form efter foden. En teknik som har været brugt indenfor skisport i årevis. Fizik og Pro arbejder med individuelle sadler efter tre grundmodeller og endelig har 3T, Ergon og SQ lab individuelle løsninger på styrområdet på bedding.

Multi purpose cykler
Før i tiden hed de nok dagligdagscykler men vi ser mere og mere at de skarpt opdelte produktsegmenter som f.eks racercykler og mountainbikes smelter sammen. De fleste cykler skal ikke længere være så specialiseret men opfylde flere behov og funktioner.

Den klassiske turcykel er ved at få en renæsance med firmaer som Koga, Tout Terrain og Velotraum. Som noget nyt er de alle tre gået væk fra de traditionelle gearsystemer, og har i stedet installeret det geniale tyske gearsystem fra Pinion. Et 18 gearssystem som sidder i krankboksområdet. En dyr men fantastisk pålidelig og velfungrende system.

Liggecyklernes Rolls Royce de såkaldte Trikes oplever lidt af et boom specielt på det tyske marked, hvor fremkomsten af modeller med elmotor har gjort dem til et seriøst alternativ til bil nr. 2. Mor tager den firhjulede mens Far kører liggecykel med panoramaudsigt.

Cykel beklædning
Cykeltøj går i to retninger
1. Det sportsorienterede som bliver mere og mere specialiseret og højteknologisk i brug af alverdens kunstmaterialer.
2. Dagligdagscykeltøj som ligner almindeligt tøj men med indbygget cykelfunktionalitet og udpræget brug af natur materialer.

To eksempler: Agu Masaki er en kvindespecifik cykeljakke med aftageligt skørt og  japanske Pedaled viste en meget flot håndsyet cykeljakke i Hør.

Fremtidsvisioner
Et par interessandte bud på fremtidens cykel havde også fundet vej til de hellige haller. Cannondale CERV er en koncepcykel med justerbar styr og saddelpind. Det hele fungerer via et sindrigt flerakset system indpakket i en meget futuristisk udformet racercykel.

GT Milenio er en multifunktionscykel. Den fungerer som almindelig cykel og samtidg kan den fungere som ladcykel med elektrisk hjælpemotor. Perfekt til at køre ungerne i børnehave lade ladet stå og cykle vider på arbejde og hente ungerne om eftermiddagen igen.

Link

 

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN