CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

2009 udgaven af verdens største cykeludstilling, Eurobike overgik endnu en gang sig selv med 39.152 fag besøgende.

2009 udgaven af verdens største cykeludstilling, Eurobike overgik endnu en gang sig selv med 39.152 fag besøgende. Det er en stigning på 6 % i forhold til forrige år. På publikumsdagen besøgte 21.000 udstillingen. Det er 3000 flere end sidste år. Endelig deltog 1556 journalister fra 36 lande og 1042 udstillere fra 42 lande på denne gigantmesse.

Med yderligere to nye haller og en ny Østindgang var der god plads til alle.
Specielt medierne kunne nye godt af at pressecentret nu er blevet fordoblet med en helt ny afdeling i østfløjen med panorama vinduer ud over hal B5.

Eurobike er langtsomt ved at flytte fokus fra tidligere års letvægt og kulfiberrace.
Vi har taget pulsen på 2009 udgaven af messen og giver vores bud på de 5 mest trend settende områder indenfor cykling lige nu.

1. El-cykler.

Siden starten for 5 år siden hvor de første el-cykler så dagen lys er der sket store fremskridt.  El motoren er blevet mere kompakt, nogen gange helt gemt væk i rammen. Et godt eksempel er  Sparta ION e-bikes. Rækkevidden er øget og ligger nu på mellem 80-90 km på en opladning.
Set ud fra producenternes tankegang er Elcykeln en rigtig god forrretning. Prisen er steget 3-4 gange højere en på en almindelig cykel.

Årets favorit var helt klart den guld belønnede Gocycle, men også den kompakte og lette Yiribike vakte berettigiet opsigt.

2. Letvægt for alle.
Letvægt cykler er ikke længere forbeholdt de professionele cykelryttere og pengestærke letvægtsfanatikere.
Især kulfiber cyklerne vinder mere og mere indpas i dagligdags segmentet.  Man kan så diskuttere det fornuftige i at bruge kulfiber på cykler som skal bruges i daglidagen hvor de bliver udsat for væsentligt flere knubs. Alle ved jo at kulfiber er meget sværere at reparere.
De lette rammer suppleres mere og mere af let transport bl.a ved at gøre dem foldbare. En sjov ide var barnevognen som hurtigt kan konverteres til en transportcykel Taga.

3. Komfort komfort og atter komfort.
Dobbelt affjedring og 21gear – prøv lige at sammenlign det med et årgang 1938 gear  – udviklingen er vist til at få øje på.  Affjedring også på dagligdagscykler og næsten vedligeholdesfri gearnav samt friktionsfri cykellys er andre ting som vinder mere og mere indpas.

4. Computere og Cykler.
Elektronik i alle mulige afskygninger var en af de helt store ting i år. Lige fra top of line Shimanos elektriske landevejsgruppe til en let og simpel cykelcomputer på 18 gram O-Synce’s MINI.
Cykelhjul med lysdioder og alverdens ladeagregater til  I-Pod og mobiltelefoner var andre gimmicks.

5. Cykling med stil.
Aldrig har der været så mange stilfulde cykler og udstyr. Udstillingens mest smagfulde stand var amerikanske Electra  som nu kommer ind på det europæiske marked. med en mængde klassisk designede cykler.
Vores hjemlige Biomega, Velobis og Viva var også godt repræsenteret.
Cykeltasker og cykelhjelme er også blevet design emner. Materielet er læder i afdæmpede farver.

Der var naturligvis masser af nyheder på Eurobike og det er svært at nå hele vejen rundt, men her er hvad vi syntes hører tl blandt de mest betydende nyheder for den kommende sæson.

Elcykler
GoCycle fik fortjent en Eurobike guldmedalje. Den er uhyre gennemtænkt og fremstår som en komplet løsning på en transportabel og foldbar el-cykel.  Rygtet siger at Dansk Cyklist Forbund vil forhandle den.

Yribike er ikke en el-cykel i traditionel forstand da den ikke har nogen pedaler, men den er yderst gennemtænkt og flot designet og viser vejen for hvordan en kompakt elcykel kan designes, sikkert også med pedaler.

Storcks bud på en el-cykel er først og fremmest, at den ikke umiddelbart ligner en el-cykel. Desuden er motoren med et kæmpemoment på 60Nm, hvilket er næsten dobbelt så stort som de nærmeste konkurenter.

Racercykler
Kulfiber er stadig materialet når talen falder på racercykler, selvom stort set alle de italienske producenter nu har mindst en stålklassiker med i programmet.

BMC SLR01 er det schweisiske mærkes topmodel, og den skiller sig ud fra mængden både optisk men også køremæssigt, hvad vores kommende test af denne racercykel bekræfter.

Litespeed som om nogen er kendt for deres hundedyre titaniumsrammer, har nu overgivet sig og lavet deres første kulfiberramme.

Delta rammen som er en slags vævet kulfiberskelet tog al opmærksomheden på Shimanos stand

En af udstillingens flotteste racercykler var De Rosa King 3

Canyon viste en 6,5 kg let sag monteret med Shimano 105 til en yderst fornuftig pris.

Cannondale laver stadig alumniumsrammer. Caad 9 er nu suppleret med en Caad8 ramme.

Udstillingens letteste Urban cykel på 7 kg.

Mountainbikes
Pronghorn har lavet en kulfiberudgave af deres fremragende ramme. Den er 300 g lettere end aluudgaven og opleves under den korte tur på demodagen som noget mere levende end originalen, samtidig med at de fremragende køregenskaber stadig er bevaret..

Cannondale viste udstillingens letteste seriefremstillede mountainbike Flash som vejer 7,5 kg.  Tune havde tunet den og fået den ned under 6 kg.

Flere og feler producenter supplerer deres mountainbikes med 29″ udgaver.

Dagligdagscykler
Ingen tvivl om at at ud over Elcykler så er dagligdagscykler det hotte lige nu.
Alle de store producenter har nu et såkaldt Urban program som dækker over dagligdagscykler. Kendetegnende for dem alle er udsøgt design.

Trek forsøgte sidste år med deres Lime serie som nok var en kende for avanceret. I år forsøger man sig med et noget mere afdæmpet design bl.a med denne Soho model.

Cannondale går den modsatte vej og lancerer en meget avenceret  Urban serie som bl. a tæller deres lefty design og konceptcykeln ON fra sidste år som nu er kommet i produktion.  Vi fik et interview med deres Urban designer som forøvrigt er dansker som vi bringer senere på året.

En af de flottere cykler på udstillingen.

Foldecykler
Riese og Muller viste deres Frog som er en nedskaleret udgave af den næsten legandariske Birdy foldecykel.  Den er fuldtaffjedret og har 16″ hjul.

Mobiky har lavet en større udgave af deres foldecykel MY16 med 16″ hjul så køreegenskaberne skulle være forbedret, men naturligvis på bekostning af størrelsen, i forhold til den oprindelige 12″ udgave.

Dahon viste deres IOX som er en stor foldecykel med 24 ” hjul. Den kørte forbavsende godt. Vi vender tilbage med en test senere.

Oribike Surpaz er en folde racercykel i kulfiber på 7,5 kg.

Udstyr
Shimano viste deres nye Ultegra gruppe som har store lighedspunkter med DuraAce gruppen, bl.a skjult kabelføring. Den skal nok blive et hit.

Hutshinson barsler med et nyt slangeløst dæk som skulle være helt punkterfri. Teknologen skulle være nogle luftfyldte kugler inde i dækket. Det vender vi tilbage til.

Cyclosport viste deres første GPS cykelcomputer MN 500 som bygger på MyNav GPS. Den har turn by turn navigation og indbygget kort over Europa.

Vetta viste deres Pathfinder, en cykelcomputer med indbygget lys

Smagfuld designede cykeltasker fra Brooks i læder.

Cykeltøj
Udstillingens mest kompakte og letteste overtræksjakke fra SportFull.

Avancerede materialer og smart design fra X-Bionic

GoreTex cykelstøvle fra Shimano.

Billeder
Du finder mange flere billeder fra udstillingen her:
Eurobike 2009
Demoday 2009
Eurobike Award 2009

Det var lidt af de mange nyheder fra Eurobike. Vi vil løbende komme med flere og test af udstyret.

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN