CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Eurobike 2006 slog atter alle rekorder. For første gang måtte messen sige nej til udstillere, da alle haller var fyldt op.

Eurobike 2006 slog atter alle rekorder. For første gang måtte messen sige nej til udstillere, da alle haller var fyldt op.  Der er planlagt bygning af yderligere to haller til næste år. 31.810 fagfolk fra hele verden besøgte udstillingen sammen med 19.684 cykelfans på den store publikumsdag om søndagen. 1064 journalister fra 32 lande havde fundet vej for at kikke og rapportere fra de 826 udstillere.


Pinarello er blandt de mest betydende italienske producenter.

Som du sikkert har gættet er kulfiber stadig i forgrunden som materiale nr. 1 på enhver seriøs producents produkter. Men næsten alle svarede ens når de blev spurgt om netop deres produkts fordele.
Svarene var nogenlunde som dette:
“Enhver kan lave kulfiber, men vores _____ (indsæt teknologi) giver en cykel _____ (indsæt superlativer) fordi måden vi laver den på_____ (indsæt produktionsprocesser.”

Trods forudsigeligheden blandt de forskellige producenter tillader kulfiber dog at grænserne stadig flyttes for hvad der er muligt.

CYKLER:
En tendens på racercykler i kulfiber, er at saddelpinden nu også bliver en integreret del af hele rammen. Dette skulle angiveligt øge stivheden, men giver samtidig nogle begrænsninger mht saddelhøjde indstilling. Rammer i kulfiber har hidtil været begrænset til få størrelser. I dag er teknikken så udbredt at rammerne leveres i spring helt ned på ½ cm.


Campagnolos nye Skeleton bremse.

Cannondale.
De amerikanske alusmede har de seneste år ændret materiale taktik og bruger nu mere og mere kulfiber. Cannondale er mest kendt for deres dyre MTB og racercykler, men det har de seneste sæsonner lagt meget arbejde i at udforme en meget lækker cykelserie til hverdagsbrug. Serien har dansk islæt, da de er designet af Bjarke Rasmusssen som var stifter af Boreas. System Six er den nye top racerramme i kombination af kulfiber og aluminium. Den er en videre udvikling af Six13. CAAD 9 er nyeste skud på stammen i rene alumniums rammer som stadig flytter grænser for lethed og stivhed.Synaps er Cannondales bud på den optimale kulfiberramme. Cannondale har i udviklingen af Synaps lagt vægt på at den skal være til supermotionisten fremfor eliterytteren. Dette giver sig udtryk i en mere moderat racergeometri og oprejst kørestilling. Synaps kommer også i en Flatbar udgave. Netop denne type har vi til prøvekørsel i øjeblikket. System Integration er Cannondales adelsmærke. Stor set alt er en integreret del af rammen lige fra krankboks til styrfitting. Taurine er Cannondales første XC hardtrail i kulfiber. Den er 20 % lettere og stivere end Optimo rammen. Cannondale udbyder nu også deres Hollowtech kranksæt til den øvrige cykelindustri. De har siden 2000 benytter en diameter på 30 mm hvor standarden er 24 mm


Schwinn er blandt de førende i udviklingen af elcykler.

Elcykler er for fremmarch og Schwinn lancerer en meget spændende serie, som skiller sig markant ud fra hvad der ivrigt er på markedet pt. Først og fremmest er deres cykler også en almindelig pedaldrevet cykel. Vægten er reduceret, så den nu kun forøger cyklens samlede vægt med 4 kg. Batteriet er aftageligt så det kun er det man skal slæbe rundt på, når den skal oplades. Det er nyeste Protanium® Lithium Polymer som har høj kapacitet og lille ladetid, ca. en time. Som noget specielt er Schwinn elcykler dimensioneret til at kunne trække op ad stigninger. Der er 17 modeller som kommer til at ligge i prislejet fra 9000,-For øvrigt har to danskere haft en væsentlig indflydelse på udviklingen. Det er Lars Munksø fra Scanbike for designet og Brian Höhl på den tekniske side.


SRAM I Drive 9 speed

Foldecykler.
Dahon
er verdens største producent. En af nyheder var Curve SL med 16” hjul. Med en vægt på lige under de 10 kg” og 5 gears nav, samt en meget atraktiv pris, kan den gå hen og blive en alvorlig konkurrent til Brompton. En anden spændende nyhed er en fullsize turcykel Cadenza med 26” hjul som kan foldes på midten på 30 sek. Optimal til en cykelrejse med tog eller fly..

Airnimal er et mindre engelsk firma som har valgt at bygge foldecykler med 24” hjul. Adskilt kan den være i en ordinær kuffert. Køreegenskaberne er fuldstændig som en ordinær racercykel. Du kan læse vores test her.

Orbea fik en Eurobike Award for deres re designede Orca racercykel. Miriam Bengoetxea, Orbea’s composites ingeniør forklarede at det nye design kombinerer komfort, og ydelse med æstestik. Den nye Orca er lavet af en kombination af Toray M30S and M40J, men materialerne er kun en del af helheden. Bengoetxea fortalte videre at Orca redesigned egentlig er design af 5 helt nye rammer “A designe og optimere fem forskellige cykler er et nyt koncept. ” Hver størrelse bruger forskellige kulfiber proportioner og størrelser . Vi opererer med en Size Specific Nerve kaldet SSN for at kunne levere den same ydelse til alle typer kunder. De dage hvor en størrelse 54cm var den mest optimale størrelse er historie. En anden nyhed var en kvindespecifik racer Diva.


En af udstillingens mere specielle cykler i formstøbt limtræ.

Tout Terrain
Et mindre tysk firma som har eksisteret I to år. De bygger nogle meget gennemførte turcykler i stål hvor affjedringen er afstemt for kørsel med bagage. Sherpa er et smart ryksæksystem til montering på saddelpinden. Vi tester det i øjeblikket.

Giant
Ligesom Cannondale kombinerer Giant også de to materialer kulfiber og alumnium. Dog på en lidt anden måde. Hvor Cannondale beholder hele bagstellet i alumnium, har Giant valgt at lave skrårør, saddelrød og bagstræbere i alumniums mens resten er i kulfiber. TCR topmodellen er dog stadig i fuld carbon og med intergeret saddelpind. Giant er for øvrigt igen repræsenteret i Danmark med EnergySport.


De bedste produkter blev belønnet med en Eurobike Award.

TILBEHØR:
Shimano

Den største nyhed er uden tvivl XTR gruppen som nu tilfredsstiller et hvert behov mht til options. Den tyske importør havde en stand med testcykler, så man havde mulighed for at prøve systemet, og den er uden tvivl Shimanos hidtil bedste MTB komponentgruppe. Alfine er den ny sportsserie baseret på et 8 gears indvendigt nav med skrivebremser. Det kan udvides med en kædestrammer så der kan benyttes flere klinger foran. Et interessandt nyhed som vi spår stor udbredelse på sportscykler. En anden spændende nyhed er en landevejs og MTB sko hvor sålen tilpasses til brugerens fod fuldstændig som vi kender det fra skistøvlerne.

Campagnolo
Den største nyhed er kranksættet som går igennem samtlige grupper. Shamal hjulsættet kommer i en flot guldfinish som syntes lidt kikset, da det absolut ikke matcher noget som helst, men det er måske meningen.

SRAM
Make the Lead” var mottoet alle steder. Force og Rival var udstillingens store trækplaster. Også 9 speed I-Motion indvendigt gearnav er meget spændende. Det kommer i første omgang med bagløbsbremse og senere som friløb. Der blev endvidere vist en prototype i kulfiber og en kædestrammer. Fås med eller uden integrerede bremsegreb. Den tidligere udbredte brug af plastik er erstattet af aluminium. Det virker meget lovende.

Sadler
Der var tre interessandte sadler på ustillingen som angriber tekstikkel problematikken blandt mænd på en radikal måde.
Allay som er et mærke under Topeak var den ene med deres umiddelbart ordinært udseende saddel hvor midter stykket er erstattet af en udspændt pude. Den fås i forskellige modeller fra den superlette racersaddel til de mere hverdagsagtige komfortsadler. Ideen er at flytte trykket foran på sadlen tilbage til siddebenene.
Adamo er en anden model hvor spidsen er splittet så der ingen undestøtning er i midten. Ellers er princippet det samme. Begge producenter gav udstryk for at det kræver tilvænding at bruge disse sadler da siddebenene pludselig skal bære al vægten. Vi har fået en Adamo model til test, som vi snart vil berette om.


Cannondales top MTB sko udviklet af Diadora

FSA
Viste bla, et hjulsæt med tre navflanker, hvor egerne bliver befæsttigiet. En forgearskifter er nu også på programmet, så mon ikke de barsler med en komplet gruppe…

Vectran
er det nye vidundermateriale i cykeldæk som afløser Kevlar. Det er både lettere og meget mere modstandsdygtig mod punkteringer. Schwalbes test virkede temmelig overbevisende. Schwalbe indfører materialet de samtlige deres dæk lige fra race til MTB og touring, mens Continental kun introducerer det på udvalgte dæk.

American Classic
viste deres julsæt med fælge i magnesium. Et sæt vejer ca. 1100 g. En anden spændende nyhed var en saddelpind og fastspændng og vinkling af sdalen foregår i en og samme skrue.

Hjelmspecialisten Giro lancerer nu sin egen ekslusive cykelskoserie.

Hutchinson
Kunne endelig som den første vise et sæt tubeless landevejsdæk. Fusion kommer i 700 x 23 mm og vejer 295g. Atom vejer 250 g fås i 700 x 21 mm. Indtil videre er Shimano de eneste som laver et hjulsæt. http://www.roadtubeless.com

Gearskift.
Selvom Shimano stort set er dominerende på dette område findes der en lille niche af producenter. MicroShift er en taiwan firma som har nogle spændende thumb skiftere og en interessandt bagskifter.

Det tyske firme 5Rot viste et hydraulisk gearskift som virker meget lovende. Vægten er lavere en et sæt traditionelle gearskift. Til gengæld er prisen skyhøj.


Dagligdagscyklerne bliver stadig bedre og bedre.

Læs og se mange flere billeder i vores billedgallerier.

Billedgalleri 1

Billedgalleri 2

Billedgalleri 3

Videre på nettet:
http://www.eurobike-exhibition.de/html/de/home/index.php

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN