CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

EU-Parlamentet støtter ECF og cykelindustriens kampagne for beskyttelse af cyklens omdømme EU-Parlamentet støtter ECF og cykelindustriens kampagne for beskyttelse af cyklens omdømme
Europa-Parlamentet har den 21 november stemt for en klar adskillelse mellem aktiv og passiv cykeltransport. ECF udtrykker tilfredshed med deres kampagne som har sikret... EU-Parlamentet støtter ECF og cykelindustriens kampagne for beskyttelse af cyklens omdømme

Europa-Parlamentet har den 21 november stemt for en klar adskillelse mellem aktiv og passiv cykeltransport. ECF udtrykker tilfredshed med deres kampagne som har sikret fremtidens investeringer i cyklen.

“Vi har brug for en klar linje mellem, hvad en cykel er, og hvad der overstiger definitionen af en” cykel ” forklarer Ceri Woolsgrove, ECF’s Road Safety Officer.

“Det er vigtigt med klare afgørelser om brugen af infrastruktur og faciliteter til cykler, for myndighederne på  internationalt, nationalt, regionalt og lokalt niveau.”
I henhold til gældende EU-lovgivning, er el-cyker,  officielt difineret som cykler med hjælpemotor som er elektronisk begrænset til 250 watt.  De må kun kunne køre op til 25 km/t med elektrisk hjælp for forsvarligt at kunne dele infrastruktur med andre køretøjer.

I en afstemning i Europa-Parlamentet besluttede medlemmerne at beholde den oprindelige Europa-Kommissions forslag: Om elcykler (pedelecs) med en maksimal hastighed på 25 km / t og 250 watt vil forblive fritaget for motorcykel reguleringen.  Europas cykel organisationer har taget godt mod beslutningen og ser det som en klar adskillelse mellem cykler og motorcykler.

Der har tidligere været opfordringer til pedelecs med ubegrænset output skulle være undtaget fra typegodkendelses procedurerne, hvilket ville betyde at de kraftfulde maskiner ikke skulle være  genstand for mere grundige tests. ECF har sammen med industrien  lobbyseret for at den gældende lovgivning blev bibeholdt.

“Det er en god ting, at de undtagelser fra denne lovgivning for el-cykler er uændrede,” udtaler  Woolsgrove og tilføjer “Det øjeblik du begynder at ændre definitionen af en cykel, åbnes der op for en række mindre heldige lovændringer mht til f.eks obligatoriske hjelme, forsikring og kørekort,  bare for at nævne nogle få.  Vi ønsker ikke at skade omdømmet for cykling, og miste alle de vidunderlige fordele, cyklister ‘har. ”

ECF støtter den store vækst i elcykler og ser det som et fremtidig bæredygtig transportmiddel. I henhold til gældende lovgivning, har elcykler været en stor succes i Europa, med mere end 700.000 solgte enheder i 2011.  Dette står i skarp kontrast til elbiler, som kun formåede at sælge lidt over 11.500 biler i Vesteuropa sidste år på trods af store tilskud og en massiv markedsføring.
Parlamentets stemmer er stadig ikke ratificeret af Det Europæiske Råd, men efter mange måneders debat, opfattes det som lidt af en formalitet.  Andre lande har oplevet EU-lovgivning som den bedste model til at lovgive på cykelområdet.  Australien har  for nylig vedtaget en lignede lov efter  EU forbilled.
“ECF vil især gerne takke Colibi og Coliped for deres hårde arbejde i løbet af kampagnen. Vores samarbejde var et perfekt eksempel på, hvordan industrien og brugergrupper kan påvirke regeringen, “udtaler Manfred Neun, ECF formand.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN