TEST: Equinox Yellow



Hvis
man overhovedet kan tale om en ny generation inden for cykler, må
Equinox fra producenten tyske “riese und müller” være en del af
den.  


Der er tale om en ny og anderledes
cykel. Den ser ikke alene sjov og anderledes ud, den har også nogle
helt specielle egenskaber, i hvert fald i forhold til de cykler jeg
hidtil har siddet på.  Med både ryglæn, fremadrettede pedale og et
underligt højt styr og automatgear.
Ved første øjekast minder den lidt om liggecyklene, men betegnelsen sofacykel er nok mere sigende.

Vi har ladet en hverdagscyklist og en supermotionist prøve vidunderet.
Her er deres indtryk. 


Supermotionisten  skriver:
Equinox
er en spændende, ny cykel, men den bliver aldrig lige min kop the, for
jeg kan lide at køre stærkt. Men når det er sagt, vil jeg godt
indrømme, at den har mange fordele. Mit første indtryk, da jeg satte
mig i sadlen, var at styret er meget let, hvilket gør styringen utrolig
levende, men man vænner sig hurtigt til det.

Affjedringen
Det
næste man bemærker er affjedringen. Og her lever cyklen i høj grad op
til producentens lovende ord. Man kører nemt hen over brosten, mindre
huller og bump på vejen uden at få de vanlige smæk og bump hele vejen
op gennem kroppen, og det er meget behageligt. Og affjedringen kan
indstilles. Jeg kørte det meste af tiden med den stiveste fjedring, men
den kan nemt justeres alt efter cyklistens vægt og vejforholdene.

Kørestillingen
En
anden ting, som jeg fandt meget behagelig, var selve kørestillingen.
Man sidder meget ret op og ned, og både nakke og håndled hviler godt og
er helt afslappede under kørslen. Og begge fødder når nemt jorden, når
man stopper. Kørestillingen mindede mig om stillingen på en scooter, og
den var rar at køre på inde i byen, fordi kørestillingen gav mulighed
for et rigtig godt overblik over trafikken.
Det eneste tidspunkt, hvor kørestillingen ikke var så heldig, var i
stiv modvind. Der savnede jeg at kunne læne mig frem henover styret, og
der var gearingen heller ikke lav nok. 


Gearet

Gearet er et automatgear, hvor man kan skifte mellem tre
tempi: Drive, Drive Sporty og Manuel. Computeren i gearet skifter selv
afhængig af din fart og sætter f.eks automatisk cyklen i første gear,
når du holder stille i et kryds. Det fungerer fint, så længe du ikke
forsøger at presse cyklen til det yderste.
Det var meget afslappende ikke at skulle tænke på gearskift, og den
skiftede let og ubemærket, kun nogle enkelte gange klikkede den, når
den gearede ned.
Personligt kunne jeg dog godt ønske mig et lidt
mere smidigt gear. Efter min smag skifter det for hurtigt til et højere
gear. Så gearet er ikke lavet til folk som mig, der godt kan lide at
køre med en god, hurtig kadence. Det underlige var, at den såkaldte
sportsindstilling af gearet blot skiftede endnu hurtigere opad.
Den
eneste gang, hvor jeg havde behov for at skifte til manuel gearing, var
dog på en tur i stiv modvind. Der var gearingen også for høj; sikkert
fordi computeren ikke kunne mærke, hvor meget energi det krævede af
mig, at holde den fart jeg gjorde.
I byen er gearene fine, men jeg
har mine tvivl om, hvordan de ville fungere i et mere bakket terræn.
Men alt i alt fungerede det glimrende.


I øvrigt
Lyset
(dynamoen) fungerede perfekt, og det var en dejlig luksus ikke at
skulle tænke på at tænde og slukke lyset. Skærmene var effektive, og
bremserne fungerede fint. Cyklen vejer ca. 17,9 kg incl. alt
udstyr. 


Fordele og ulemper

Jeg synes alt i alt, det er en rigtig god og velgennemtænkt cykel, men
igen – ikke for mænd som mig, der kan lide at køre stærkt. Men jeg kan
sagtens se cyklens fordele for andre målgrupper. Det er en meget
behagelig cykel at køre på, og mange fx ældre vil sikkert sætte stor
pris på den komfortable kørestilling og den nemme af- og påstigning.
Cyklen er for dyr  ca. 17.200 kr. Den ville klart have et større
potentiale, og mange ville kunne få rigtig megen glæde af den, hvis den
kostede en tredjedel mindre. Derudover vil cyklen være svær at
vedligeholde selv. Cyklen vil stort set altid kræve en fagmands
ekspertise, men det er måske ikke det store problem, når man tænker på
målgruppen. Og en lille sidebemærkning: Hvis man er meget høj som jeg
er, er det smart lige at køre en prøvetur for at tjekke om
indstillingerne kan justeres korrekt, så man ikke hele tiden kører
rundt på baghjulet

Hverdagscyklisten  skriver:
Det
første der slog mig, da jeg så cyklen, var dens ryglæn og styrets
mærkelige facon. Men den er bare dejlig at køre på. Sadlen er stor og
velpolstret, og ryglænet gør, at du sidder i en meget naturlig, oprejst
stilling. Faktisk er det lidt som at køre på sin yndlings-kontorstol.
Det tager kun få minutter at vænne sig til den fremadrettede
pedalstilling, og så er man faktisk bare godt og ikke mindst behageligt
kørende.
Styret er også polstret og 8-talsformet, og det giver et
utal af muligheder for at variere håndstillingen. Man kan også læne sig
frem på styret og stadig føle sig sikkert kørende. I den almindelige
kørestilling lægger man ikke ret meget vægt på styret, hvilket må være
en klar fordel for personer med skavanker i håndled, arme eller
skuldre. Og på længere ture får man heller ikke ondt i hverken nakke
eller ryg.

Automatgearet og den indstillige bagaffjedring.


WOW-nyheder
Der er to andre wow-nyheder. Den ene
er det automatiske gear, som jeg i hvert fald aldrig havde prøvet før.
Jeg ved ikke, hvordan det vil fungere på bakker, men i byen er det
perfekt. Det eneste du skal gøre er at sætte dig godt tilbage og
koncentrere dig om den smukke udsigt.
Den anden detalje, der fik mig
til at smile stort, er affjedringen. Hvilken velsignelse! Ikke noget
med at kaste cyklen rundt for at undgå hullerne i vejen, brosten,
kantsten eller vejbump; cyklen tager rigtig godt fra, så du kan cykle
med din værdighed i behold. Og kædekassen er også klart et plus. Man
undgår fuldstændig at få tøj og kæde i kontakt med hinanden.
Ulemper?
Styret er en tand for levende og giver nemt en lidt slingrende kørsel i
begyndelsen. Og da cyklen så også drejer meget nemt, kan den være lidt
svær at styre ved lav hastighed.
Men alt i alt er cyklen designet
til at være praktisk og lige til at sætte sig op på og så bare køre, og
det lever den til fulde op til.
Det var også dejligt med dynamoen, især for mig og andre, der ikke ligefrem elsker at komme frem med overfyldte, bulende lommer.
Equinox er cyklen for dem, der gerne vil cykle komfortabelt uden at skulle skænke selve cyklen for mange tanker.

Konklusion.
Equinox Yellow er den ultimative sofacykel for  dem som vil
færdes  sikkert og komfortabelt i byen . Dens målgruppe er lige fra livstilsnyderen til ældre og andre som normalt ikke vil
købe en cykel.

Vægt 17.9 kg
Pris. 17500,-

Equinox forhandles ikke direkte i danmark, men Cykling Online i
Roskilde tager dem hjem på bestilling. Det er endvidere muligt at
prøve en tur på den billige model Equinox Blue.

Links.
CyklingOnline
Riese & Muller

Dette indlæg var udgivet i:CYKLER, Specialcykler, TEST og tagget , . Bookmark the permalink. Der er lukket for kommentarer og trackbacks.