CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Davids kamp mod Goliath Davids kamp mod Goliath
Cykelgiganten Specialized er kommet i modvind på de sociale medier efter at de havde truet en mindre cykelbutik i Canada med sagsanlæg, men... Davids kamp mod Goliath

sue-me

Et gammel ordsprog siger at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i glashus, og dette måtte cykelgiganten Specialized  i den forgangne uge sande, efter at en af deres advokater i mindre flatterende og temmelig arrogante vendinger havde truet en mindre canadisk cykelbutik ved navn Cafe Roubaix Bicycles med sagsanlæg, for at brug af  navnet Roubaix i forbindelse med cykelprodukter.  Specialized hævdede at kun de havde rettighederne til bruge navnet Roubaix i forbindelse med cykelprodukter.  Efterfølgende klagede ejeren Dan Richter sin “nød” på sin facebook profil og som ringe i vandet bredte det sig snart til alle sociale medier.  Især på  twitter var der heftig aktivitet hvor adskillige debattører ændrede  deres navn til f.eks  “Bicyclemedia Roubaix”  og benyttede enhver lejlighed til at “drille” Goliath med spydige bemærkninger.

roubaix

De sociale medier har tidligere vist at de kan rokke ved de stores beslutninger, og i dette tilfælde har taktikken åbenbart virket. for Specialized grundlægger Mike Sinyard har efterfølgende personligt ( kilde: Bicycle Retailer) kontaktet Dan Richter og trukket anklagen tilbage, men om det er den eneste grund, er nok tvivlsom, eftersom Specialized efterfølgende selv har fået et sagsanlæg på nakken fra Fuji Bicycles hvis grundlægger Pat Cunnane hævder at have de oprindelige rettigheder fra 1992.  Specialized har en licensaftale fra 2003 til at benytte navnet  men har åbenbart uden at orientere Fuji (ASI) også fået disse rettigheder på det kanadiske marked i 2007.

Så lidt af en speget affære som dog ligesom i historien har en’ vinder DAVID, i form af  Cafe Roubaix Bicycles der har fået al den gratis og  positive medie omtale man kan ønske sig mens Specialized kan søge trøst i rejsekongen Simon Spies vise ord “dårlig omtale er bedre end ingen omtale”

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN