CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Dansk ladcykel vil udfordre traditionelle varebiler Dansk ladcykel vil udfordre traditionelle varebiler
Laplandar er et oplagt transport alternativ til de mindre varebiler, som belaster bymiljøet i mere end en forstand. Dansk ladcykel vil udfordre traditionelle varebiler

Med udgangspunkt i triken angriber Laplandar ladcykel problematikken på en lidt anden måde. Hvor langt de fleste ladcykler har ladet placeret foran på cyklen har Laplandar det placeret bag føreren. Dette er valgt primært fordi cyklen er tænkt til professionel godstransport. Ved at placere ladet over de to bagerste hjul kan den laste op til 200 kg og rumme en standard Europalle.

Den høje lastvægt skyldes en kraftig ramme i stål og aluminium i kombination med massive baghjuls fælge.

Ophavsmanden bag Laplandar er et kendt ansigt i den danske cykelbranche  Jochum Kirsebom der står bag Reelight magnet lygterne som triller rundt i millionsvis.

“Vi har fra starten en efterspørgsel efter specialtilpassede cykler, som vi kan imødekomme, fordi vi har produktion i EU og dermed nemmere kan udvikle og tilpasse designet med kunderne”, siger Jochum Kirsebom.
Ladcyklens tyngde medfører, at den er udstyret med hydrauliske skivebremser på alle tre hjul, som hurtigt og sikkert kan bringe den tunge cykel til standsning.

Med ladet bag på kan cyklen samtidig anvendes til at transportere gods, der rager op, fordi højden på godset ikke begrænser førerens udsyn. Cyklen er standard monteret med en elmotor som giver en rækkevidde på godt 50 km.

”Idéen med at placeret ladet bagpå cyklen var egentlig ligetil. Vi gjorde bare hvad de altid har gjort i Kina, Vietman og andre lande, der anvender cyklen til godstransport. Det nye er, at vi har en meget solid og klimavenlig elcykel, der kan komme sikkert frem i al slags vejr, og som skal kunne håndteres trygt i trafikken”, siger Jochum Kirsebom.

Alternativ til varebilen
Ladcykler forventes i de kommende år at komme til at overtage en stor del af den trafik i byer, som varevogne og mindre lastbiler i dag varetager – den såkaldte ”last mile” ud til butik eller forbruger.
Det skyldes stigende krav om mindre forurening og øget fokus på klimaet fra virksomheder og organisationer.

Den europæiske cykelbrancheorganisation CIE (Cycling Industries Europe) har forsøgt at sætte tal på omfanget af skiftet fra varebiler til ladcykler. Ifølge CIE sælges der årligt to millioner varebiler i EU, defineret som biler, der højst vejer 3.500 kilo.

”Af det totale antal varebiler anvendes omtrent en tredjedel til mindre jobs og distribution over korte strækninger i bynære områder. Ladcykler er et oplagt alternativ til at dække meget af dette behov”, siger adm. direktør for CIE, Kevin Mayne.

I Danmark vil der kunne sælges 17.000 ladcykler til godstransport om året, viser beregninger fra CIE. Så det er bare med at komme ud af starthullerne for de danske producenter.

Link

CYKELPORTALEN