CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Turcyklister af den gamle skole kan sikkert huske de klassiske turcykel i stål og med med højflanke nav. Foldecykelspecialisten Dahon har relanceret denne...

Turcyklister af den gamle skole kan sikkert huske de klassiske turcykel i stål og med med højflanke nav.  Foldecykelspecialisten Dahon har relanceret denne klassiske cykeltype, helt i den gamle ånd med stel i Tange CrMo stål og klassisk Brooks lædersaddel og retro havflanke nav fra American Classic.  Men på et afgørende punkt adskiller den sig for originalen.
Stellet kan nemlig deles på midten for nemmere transport.

Racergrebene er suppleret med ekstra bremsegreb kendt fra crosssporten. De giver en god og ekstra kontrol specielt på nedkørsler med fuld oppakning .

Vore dages cykelglobetrottere bruger i udbredt grad fly for at komme frem til drømmedestinationen.  Og netop fly og cykler er efterhånden en dårlig cocktail med mindre du er indstillet på at betale kassen, for at få din kære jernhest sikkert med dig.

Her ses det ene adskillelsespunkt. De to stel halvdele spændes sammen ved hjælp af saddelpinden med de to unbrako skruer.

Break Away
Dahon har allieret sig med en gammel rotte, når talen falder på klassiske stålrammer, nemlig Tom Ritchey.  Rammen er svejst efter Toms anvisninger i Tange stålør og med hans patenterede Break Away option som gør det muligt at adskille stellet påen let og elegant både.
Systemet går i sin enkelhed ud på at rammen kan deles i to for at gøre dimensionerne mindre. Dette gøres ved at skære hovedrøret over lige over krankboksen og midet på saddelpindsrøret.  Saddelpinden fungerer som samleled her mens ved krankboksen er rørene udvidet med en påvalset krave. De to havldele spændes sammmenmed en spændebånd. Umiddelbart ser det sårbart ud men det fungerer fint i praksis.


Her ses det lille beslag som holder skrårøret sammen.

Tournado fås i tre størrelser, 52 ,55 og 58 cm og i den meget elegante brune farve med en fantastisk dybde i. Finish og forarbejdning er førsteklasses, med et meget flot bearbejdet muffestel,

Transportkufferten halveres i størrelse forhold til en traditionel cykelkuffert.

Afprøvning
Tournado ankommer adskilt i sin egen kuffert Airporter I med som ud over selve kuffreten også indeholder remme og beskyttelsesrør og poser til ramme og hjul, så intet bliver beskadigiet under transporten. Det tager omkring 20 min at klargøre cyklen.

Først samles stellet ved hjælp af saddelpinden og det lille hængsel. Det er vigtig ikke er stramme hængslet for meget. Den konkave udformning gør at den er selvspændende.
Herfsfter påsætets hjulene og styret. Styret kan maget smart valgfrit  justerets til den højde man vil foretrække.  Herefter skrues den små kabelsplitters sammen og cyklen er klar til brug.


Tektro bremser med ekstra plads til brede dæk op til 40 mmi bredden

Udstyr
Ramme:  Tange Prestige CrMo med Ritchey Break Away option
Forgaffel: Tange Cr.Mo med svejst krone
Størrelser:  52, 56 og 58 cm
Sammenfoldet: 23 x 66  73.5 cm
Foldetid: ca 20 min
Vægt: 10,7 kg
Maks ryttervægt: 110 kg
Styr:. Ritchey  Biomax
Styrtape: Brooks lædertape
Saddel. Brooks B17
Frempind. Dahon F:I.T
Kranksæt: Sugino XD triple
Kæde: SRAM
Styrfitting:
Saddelpind: BioLogic md indbygget pumpe
Bremser: Tektro
Gear: Shimano Tiagra og Ultegra
Nav: American Classic Høj Flanke 32 huls
Fælge: Kinetix Pro
Dæk. Schwalbe Marathon Racer 700 x 35 mm

American Classic højflanke nav i retrodesign

Når man står og fidler med at samle cyklen første gang, tænker man uvilkårligt at det kan da ikke gå godt, men så snart det er forsvaligt samlet og spændt korrekt opfører rammen sig fukdstændig som en hel ramme, og når Ritchey bruger princippet på sine dyre titaniums/kulfiber rammer kan det vil ikke være helt ved siden af.

Tournada er en rigtig langturscruiser med meget sikre og forudsigelige køreegenskaber. Den er ekstremt sportstabil, noget man vil sætte pris på på de lange ture specielt med fuld oppakning som den er velegnet til. Den har alle pålodninger og strudser til skærme og bagagebæger både foran og bagpå.
Dahon F.I.T frempind som kan hæves og sænkes syntes jeg er genialt, da man altid kan finde en ndtilling til temperament og kørestil fra det lave sportslige til det mere oprejste og turorienterede.

Konklusion
Tournado er  i mine øjne lidt af en genialitet, hvis man er på udkik efter en fuldblods turcykel i klassisk design, som ovenikøbet kan skilles ad. Den er helt uden konkurrenter.


Dahon egen F.I.T frempind som kan justeres trinløst i højden.

Prisen ligger omkring de ca. 12.000 kr  for en komplet og meget flot forarbejdet cykel, inklusiv transportkufferten.
Cykeln lagerføres ikke i Danmark, men interesserede kan forhøre sig hos den danske distributør Olympic A/S.

Tournado får både for funktion og pris.

Links
Dahon
Olympic

CYKELPORTALEN