CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelpassion fra Specialized Cykelpassion fra Specialized
Specialized nye Aethos går mod strømmen af aerodynamik, systemintegration og cykelløb. Kun med et formål, køreglæde i liebhaver klassen... Cykelpassion fra Specialized

De store toneangivende cykelbrands har de seneste år  lanceret den ene mere aerodynamiske landevejsracer efter den anden med ekstreme rørdimensioner og stadig mere “vanvittig” systemintegration af komponenter. Alt sammen dikteret primært af den profesionelle cykelsport og nogle ikke tidsvarende UCI regler omkring en maksimal vægtgrænse for en komplet cykel på 6.87 kg.

Med den nye Aethos hopper Specialized  ud af det hamster cykelhjul og lancerer en designmæssigt meget flot og stilren landevejsracer, hvor det primært er køreglæde der er i fokus…

Med Aethos får du en flot slank ramme uden skrigende store logoer, et standard styr, en standards BSA krankboks samt minimal kabelintegration. Selvom rørsættet er i kulfiber er det slankt og elegant og minder om tidligere tiders smukke slanke landevejsrracere i stål.

Med en vægt på kun 585 gram for rammen og en komplet kampvægt på 5.9 kg for den dyreste udgave, nærmer vi os faretruende de kr. 100.000,- før den stolte ejer kan trille afsted på vidunderet.

Specialized hævder det er verdens letteste serieproducerede ramme/cykel.  Hvem der har ret til den titel, skal vi ikke afgøre, andet end at  vi tidligere har omtalt en lignede tysk letvægter her.

Aethos er ikke tænkt til profesionelle cykelløb, selvom Specialized nævner at den er UCI godkendt, men som så formodentlig må udstyres med nogle ekstra vægtlodder, som vi så Cannondale gøre med deres Super Six år tilbage. Den er tænkt til cykelpuristen der vil eje en cykel hvor passion og cykelglæde går op i en højere enhed.

Udviklingsmæssigt er den nye Aethos ramme egentlig et biprodukt opstået under udviklingen af Tarmac SL6 og  SL 7 rammerne.

Den traditionelle måde at tænke design ,er at starte med et overdimensionet skrårør og krankboks for at maksimere kraftoverførsel. Dette kombineres med tynde skrå- og overrør for at tilføje komfort. Ved at kikke på hele rammen i computer simulationer opdagede de  nu lå en masse  flex omkring kronrørret. Gennem forsøg med mere end 100 modeller der svarer til mere end 100.000  forskellige rammer kunne de indsnævre problemet til 20 forskellige steder hvor der skulle sættes ind, primært omkring saddel-, top- og skrårør samt forgaffel kronen.

Eferfølgende fandt de ud af at langt på de fleste kulfiberrammer er det kun omkring 60 % af de enkelte kulfiberlag der håndterer belastning. men resten kun tilføjer ekstra vægt.  Ved at omlægge de enkelte kulfiberlag håndterer den nye Aethos ramme 95 % af al belastning, samtidig med at den har kunnet gøres lettere.

Det mest interessandte er dog at der nu bruges standard komponenter som BSA kranksboks med gevind, standard styrfitting og standard saddelpind og klampe. Samtidig er der plads til op til 32 mm brede dæk og selv tunge ryttere på 125 kg vil kunne hav glæde af cyklen.

Det bliver spændende at følge konkurrenterne  der formodentlig vil følge efter med lignede produkter og at priserne falder, så cykelverdenen igen kan få nogle æstetisk flotte landevejscykler i kulfiber og at gode gennemprøvede standard komponenter igen bliver moderne.

Link

 

 

CYKELPORTALEN