CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Carbontrikes Carbontrikes
Svenske Carbontrikes har for alvor gjort noget ved de problematikker mange trikes kæmper med. Denne cykel vil være en udfordring for enhver racercyklist... Carbontrikes

 

I den lille forstad Banhagen nær Stockholm holder det lille firma Carbontrikes til. Lars Viebke startede firmaet i 2004 men byggede allerede sin første liggecykel som 12 årig.  I adskillige konstruktioner har han cyklet Europa tyndt mens han færdiggjorde sin uddannelse  som  ingeniør med speciale indenfor kompositmaterialer.

Lars har altid undret sig over hvorfor eksisterende konstruktioner:

  • Var så tunge?
  • Var så brede at de ikke kunne passere en døråbning eller køre på almindelige cykelstier?
  • Hvorfor man ikke udnytter kundskaber fra landevejscyklingen og lowracer liggecykler?
  • Hvorfor man ikke for alvor udnytter kulfibers sande potentiale?
  • Hvorfor de ikke var optimeret aerodynamisk?
  • Hvorfor de fleste trikes er så upraktisk konstrueret ?

carbontrikes race

Adskillige prototyper og testcykler ligger til grund for Carbontrikes Race der er en State of the Art model, som udover at være hurtig, aerodynamisk og meget let også i højere grad er praktisk anvendelig.  Rammen er en helstøbt Monoque kulfiberramme hvor sæde og ramme kan tilpasses afhængig af hvor stor du er. Under sædet er der et lille 6 liters hulrum, i rammen hvor man kan opbevare de daglige fornødenheder til en cykeltur. Rammen er forøvrigt konstrueret til at kunne bære op til 105 kg og rytterhøjde mellem 160 og 195 cm.  En komplet cykel vejer kun 10,2 kg hvilket er omkring 5 kg lettere end de næsremset konkurrenter.  rammen er designet til 700 C baghjul og valgfrit 16″ eller 20″ forhjul.

Prisen på en komplet cykel 49.000 SEK og en løs ramme for 40.900 SEK. kan syntes høj ,men adskillige motionister bruger væsesntligt mere på deres to hjulede lirelyn.  Til gengæld få du med Carbontrikes Race en cykel hvor du kan køre fra de fleste, selv veltrænede racercyklister, uden de helt store anstrengelser, fordi du har en stor gevinst i den ringe luftmodstand og lave tyngdepunkt.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN