CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Drømmecykel i kulfiber med aluminiumsmuffer


Cannondale gjorde et stort marketingsnummer ud af præsenstationen af denne racer, da den havde sin debut i Tour de France. Simoni kørte på en tidlig prototype og som ren “show off” havde man limet små vægte på overrøret for at gøre opmærksom på at den lå under UCI’s vægtgrænse på  6,89 kg.


Det nye flagskib six13 er lidt af en kovending for Cannondale, som hidtil har svoret til aluminium som det foretrukne materiale til at bygge rammer.   Kombinationen af kulfiber og aluminium er set før ,men Cannondale gør det nu på en nogen anden måde og er så overbevist om teknikken at den er patenteret.  De sømmeløse kulfiber rør bliver udført i
forskellige tykkelser med tre forskellige typer fiber.  Det endelige øverste lag bestemmer den ønskede egenskab og den belastning Styrfitting, krankboks og saddelrørs muffer  er i Optimo aluminium. Cannondale benytter en speciel teknik ved sammenføjning af de to materialer. Kulfiber rørene opvarmes så de udvider sig og derved danner en helt homegen samling i aluminium mufferne. Ved at lave nogle små udskæringer i aluminiumsmufferne flyder kulfiberen ud og låser helt.  Ved at bruge muffer og rør kan man bibeholde et store
udvalg i forskellige størrelser 12, fra 48 – 60 cm.  Dette er noget man normalt ikke kan når man arbejdr i kulfiber.  På et afgørende punkt fra stort set alle andre producenter adskiller
Cannondale sig markant, nemlig ved at bibeholde aluminium i bagstellet. Agumentet er at kulfiber ikke har den fornødne styrke og stivhed til de belastninger som et bagstel udsættes for. Og netop denne disposition er afgørende for de meget positive køreegentryk.

   

Køreindtryk
Allerede efter kort tid i sadlen på denne cykel, står det klart at Cannondale har skabt noget helt specielt.  Ved acceleration føles den som de bedste alumniumsrammer, men så snart underlaget bliver ujævnt kommer kulfiberens postive dæmpningsegenskaber tydeligt til sin
ret. Ingen tvivl at denne racer forener de bedste egenskaber fra begge verdener på en måde som det ikke er lykkedes for andre. Six13 er lige
god til de lange seje træk som til vild acceleration og tempokørsel.

Konklusion
Det er svært at udsætte noget overhovedet på denne racer. Den er ikke for hvem som helst, men er du til seriøs race, vil det være svært at
finde nogen bedre cykel. Desværre er drømme dyre.  Priserne starter fra omkring 30.000 og op til næsten 55.000 for topmodellen med
Campagnolo Record og Cannondales eget hundedyre Hollowtech kranksæt.

https://www.legalizemycannondale.com/

 

CYKELPORTALEN