CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Af: Jens Falk Jensen  CyklingOnline

Af: Jens Falk Jensen  CyklingOnline

Cykling har afprøvet en Brompton foldecykel i tre sæsoner (forår, sommer og efterår). Den afprøvede model hedder L3, hvilket er en letvægtsmodel på ca. 11 kg med 3 SRAM (Sachs) navgear. Brugsmønstret har været daglig pendling (4 km tur/retur), samt af og til ture op til 25 km.

Vi er meget imponeret over Brompton. Denne foldecykel har en fantastisk flot finish og de mange specielle løsninger virker gennemprøvede og holdbare. Foldecyklen er teknisk set af meget høj kvalitet.  Selv de kritiske “hotspots” hvorom cyklen foldes viser absolut ingen tegn på svaghed eller slør efter mere end 1000 kilometer og hundredvis af foldninger.

Alt i alt fremstår cyklen, som en integreret og velfungerende helhed. Den kører godt, som en almindelig god cykel. Dækkene skal dog altid have det anbefalede dæktryk på 6,8 bar, ellers giver de små hjul relativt stor rullemodstand. Den medfølgende minipumpe fra Zefal klarer det meste af oppumpningen til det anbefalede dæktryk. Det resterede klares let med autopumpen på den nærmeste benzintank eller hos nærmeste cykelforretning.

Vores vurdering er, at Brompton foldecyklen som helhed er mange konventionelle hverdagscykler overlegen, og vi mener, at nogle hverdagscyklister kunne være bedre tjent med den mere fleksible Brompton. Det giver vi følgende forklaring på:

Foldecyklens affjedring yder en god komfort på trods af de små 16″ hjul

Brompton kan transporteres som håndbagage i alle transportmidler, hvilket giver en utrolig fleksibel transport overalt. (Foldes med ganske lidt øvelse til målene 57*55*27 cm på ca. 20 sek).
Foldecyklen kan tages med inden døre på arbejde og privat, hvilket minimerer (eliminerer) tyveri- og hærværksrisikoen. (På denne måde har du også altid en tør og køreklar cykel lige ved hånden).
Foldecyklen kører godt. Stellet er dejlig stift, hvilket giver en god kraftoverførsel og en dynamisk kørsel. Det gælder også op ad bakke. (De der ønsker bakkegearing kan for et beskedent beløb få gearet cyklen lidt ned).Cyklen har et relativt lille servicebehov. Og desuden falder kæden aldrig af, takket være den effektive kædestrammer.

  • Cyklen har en fantastisk bagagetransport (som kun meget få almindelige cykler kan matche). Vi har afprøvet en taske (touring-modellen). Denne taske sidder perfekt på beslaget på kronrøret, også under kørsel, hvor man intet mærker til tasken, selv med hele dagens konsum af kartofler og mælk. Tasken er meget rummelig, (næsten) vandtæt og har praktiske yderlommer. Tasken klikkes af på få sekunder, og bæres med en komfortabel skulderrem.


Men en cykel af denne art rummer selvsagt kompromiser. Nogle vil sikkert savne et mere fleksibelt styr med flere håndstillings muligheder og muligheden for at bøje overkroppen mere forover. (Cyklen kan dog ombygges med et mere racerbetonet styr). De der et langt liv har været vant til fodbremse skal også omstille sig til kun at have håndbremser. Vi synes desuden, at Brompton mangler et gennemtænkt låsesystem, hvis den skal være let at bruge til daglige shoppingture.

Man må også vænne sig til, at cyklen ikke har et støtteben. For den afprøvede L3 gælder generelt, at den ikke er let at parkere. Teknikken er, at baghjulet foldes ind under stellet, hvorefter cyklen  hviler på tre små hjul. Denne løsning er efter vor opfattelse ikke helt tilfredsstillende, da cyklen ofte vælter, hvor underlaget er ujævnt. (Den lidt dyrere T3 model skulle ifølge den danske importør, Pedalkraft, have en bedre parkeringsløsning). En irriterende detalje er også, at cyklen foldepedal let ridser stellet når cyklen er foldet sammen. (Løses dog let – f.eks. med en kasseret tennis sok).

Når regnskabet gøres op er der trods alt flest plusser. De få ulemper finder man som regel en løsning på – efter behov.

Basis prisen for den afprøvede cykel er 6.200,-, hvortil kommer tillæg for opgraderinger som f.eks. kevlardæk, evt. længere sadelpind (til personer over 175 cm), taske, lys, mm.

CYKELPORTALEN