CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Bike Intermodal foldecykel vejer 7,5 kg Bike Intermodal foldecykel vejer 7,5 kg
En cykel med elektrisk hjælpemotor, som kan foldes sammen til kuffertstørrelse og kun vejer 7,5 kg, vil snart indtage cykelstier og kollektivtrafik i Europa.... Bike Intermodal foldecykel vejer 7,5 kg

Bike-Intermodal-02

Det er både behageligt og praktisk at cykle til og fra hjemmet. Men i travle bymiljøer kan det være vanskeligt at tage cyklen, eftersom pendlere ofte skal hele vejen gennem byen og på grund af det stigende antal cykeltyverier. Derfor er foldecykler i stigende grad blevet et populært transportmiddel i byerne, da de nemt kan kombineres med biltrafik og offentlig transport.  Det EU-finansierede projekt Bike Intermodal har udviklet en ny prototype på en foldecykel, der kun vejer 7,5 kg og kan foldes sammen i en kasse på 50 x 40 x 15 cm, som er nem at opbevare, transportere eller stille i et hjørne i en restaurant, en bar eller en biograf. Alle dele kan desuden genbruges 100 %, hvilket giver cyklen en miljøvenlig livscyklus – fra produktion til brug og genbrug.

Med Bike Intermodal kombineres det  bedste fra design, produktion og montering med anvendelse af de allernyeste materialer til at skabe en superkompakt og flot letvægtscykel, som passer perfekt til storbyboers behov. Vi håber, at den ikke kun vil tiltale cykeltilhængere, men også vil overbevise dem, der tidligere har været modvillige til at sætte sig på en cykel og opleve den frihed, det giver dem, siger Alessandro Belli fra Tecnologie Urbane, som er en af projektets hovedpartnere og grundlægger af virksomheden Bike Intermodal, som er et spin-off fra projektet.

Bike-Intermodal-03

En revolution inden for design af foldecykler
Hvert år produceres der cirka 135 millioner cykler, og foldecykler udgør cirka 2 % af markedet. Bike Intermodal har taget skridtet fra den typiske logistikkæde for cykler og benytter i stedet en, der er inspireret af bilindustrien.
Vi har gjort cyklen mere robust ved at konstruere den af færre dele og ved at anvende de stærkeste, men samtidig også letteste materialer på markedet, fx magnesium. Hver del er testet, sporbar og kan genbruges. Vores processer fokuserer på kvalitetskontrol, sporbarhed i hele produktets livscyklus og miljøbevidsthed, understreget Allesandro Belli.
Kernen i “intermodal-cyklen” er en forspændt ramme i sprøjtestøbt aluminium eller magnesium, der kan åbnes og lukkes ligesom landingsstellet på et fly og er udstyret med kabler af samme kvalitet, som dem der anvendes til sejlbåde. Man er desuden ved at undersøge muligheden for i fremtiden at anvende grafen for at gøre rammen endnu stærkere og lettere. En specialdesignet motor udviklet af projektpartneren Maxon Motor (en del af BRAUN) øger mobiliteten uden at gøre cyklen for tung. Selv med motor vejer og fylder cyklen kun cirka halvt så meget som en tilsvarende foldecykel uden hjælpemotor.
Cyklens vægt og størrelse er blevet optimeret på baggrund af feltundersøgelser udarbejdet af University of Florence og udført af partnerne ATAF og LPP, som er kollektive trafikoperatører i Firenze (IT) og Ljubljana (SI). Disse undersøgelser, baseret på spørgeskemaer og tests af konkurrerende foldecykler og udført med et udvalg af arbejdspendlere, dagpendlere og studerende, bidrog til en forståelse af, hvilke elementer der kunne gøre prototypen mere brugervenlig.

Bike-Intermodal-01

Produktudvikling og kommercialisering
Forskningsprojektet Bike Intermodal har modtaget EUR1,58 mio. i forskningsstøtte fra EU. Efter projektets afslutning har spin-off-virksomheden løbende optimeret cyklens design og produktionsproces, og de har nu en kommercielt levedygtig prototype klar. Virksomheden forhandler med en række investorer og flere prominente aktører i bilindustrien om at få prototypen ud på markedet. Belli anslår, at cyklen, når den bliver sat i produktion, vil komme til at koste EUR 800 for en version uden motor og EUR 1300 for en model med hjælpemotor. En meget minimal version af “fixie”-typen[1] ville kunne koste helt ned til EUR 500. Mere end to tredjedele af Europas befolkning bor i større og mindre byer, og tallet er stigende, så der er et stort potentielt marked.

Bike Intermodal er et eksempel på den type innovation, som vi skal have mere af i Europa for at forbedre vores livskvalitet og konkurrenceevne. Et af hovedformålene med Horizon 2020, vores nye finansieringsprogram for forskning og innovation, er at overføre gode idéer som denne fra laboratoriet til markedet. Jo mere innovative virksomheder vi råder over, desto bedre er det for Europas økonomi, siger Michael Jennings, som er talsmand for Máire Geoghegan-Quinn, kommissær for forskning, innovation og videnskab.
Du kan læse mere på: www.bike-intermodal.eu

Om Bike Intermodal
Bike Intermodal er et forskningsprojekt, som modtager finansiering fra EU under det syvende rammeprogram (FP7) og består af partnere fra den private og den offentlige sektor samt flere forskningsinstitutter: Tecnologie Urbane, et firma med fokus på alle aspekter inden for byplanlægning, fra transport til mikrobyplanlægning og fra kommunikation til indretning af bymiljøer (IT), Trilix, et firma inden for design og konstruktion af biler (IT), de kollektive trafikoperatører LPP (SI) og AFAT (IT), Maxon Motors, den førende producent af præcisions-mikromotorer og -systemer (CH), Ticona, en førende producent af polymerer til automobil-, el- og elektronikbranchen (DE), samt University of Florence (IT).

Om finansiering af europæisk forskning og innovation
Den 1. januar lancerede den Europæiske Union et nyt syvårigt finansieringsprogram for forskning og innovation ved navn Horizon 2020. I løbet af de næste syv år vil der blive investeret næsten 80 mia. euro i forsknings- og innovationsprojekter, som skal forbedre Europas konkurrenceevne og flytte grænserne for vores viden. EU’s forskningsbudget fokuserer hovedsageligt på at forbedre dagligdagen inden for områder som sundhed, miljø, transport, fødevarer og energi (se skema herunder). Forskningspartnerskaber inden for medicinal-, rumfarts-, automobil- og elektronikbranchen fremmer desuden investeringer i den private sektor med henblik på fremtidig økonomisk og jobmæssig vækst. Horizon 2020 vil have endnu større fokus på at forvandle fremragende idéer til produkter, processer og serviceydelser, der kan markedsføres.

 

CYKELPORTALEN