CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: Peakbike BESØG: Peakbike
I rækken af besøg hos de danske cykelgrossister har vi denne gang besøgt Peakbike i Karlslunde som til daglig drives af Frank Mathiesen. BESØG: Peakbike

I rækken af besøg hos de danske cykelgrossister har vi denne gang besøgt Peakbike i Karlslunde som til daglig drives af Frank Mathiesen.

Hvordan startede det hele ?
Frank Mathiesen var oprindelig ansat hos Aage Krøll og siden hos Tiga og Ritter Import inden han i maj måned 2008 fik foden under eget bord, og etablerede Peakbike. Med i bagagen var et netværk gennem mere end 25 år i branchen, et netværk der snart skulle vise sig at være værdifuldt for opbygning af Peakbike ApS.

Hvad ligger til grund for valg af agenturer ?
Alle vore agenturer har relation til cykelsporten, da passionen ligger her. Alt. Vi koncentrerer os om få agenturer som vi så til gengæld kender i dybden og som vi brænder for og kan stå 100 % indenfor. Indrømmet vi sælger nok en hel del med hjertet. Desværre sælger flere produkter de ikke selv kan stå helt inde for, og det mener jeg kan påvirke hele engagementet. Heldigvis er flere af vore agenturer nærmest faldet ned fra himlen uden at vi selv har skulle opsøge dem.

Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet contra direkte handel ?
Tidligere var vi nok præget af en noget gammeldags indstilling til direkte handel, men tiderne skifter som bekendt hele tiden og idag handler vi både med de traditionelle forhandlere og internetbutikket. Naturligvise foretager vi nogle indledende og individuelle vurderingen før vi indleder et samarbejde. Vi stiller f.eks krav om at de har en fysisk location og de kan ikke starte forretning udelukkende kun på vores mærker. I øvrigt er det vores vurdering at alt for mange forhandlere gør det unødigt svært for sig selv ved ikke at etablere onlinehandel og derved alt for let baner vejen for de nye, der uden den store konkurrence kan (forsøge at) etablere sig på marked.

Er det svært at være cykelgrossist i Danmark ?
Nej ikke decideret svært men hårdt arbejde. Jeg startede jo Peakbike 3 mdr inden krisen begyndte, så vi har aldrig kendt til andet end op af bakke, men naturligvis skal der kæmpes en kamp i det daglige. Men jeg er privilegeret at kunne forene min store passion og hobby for cykling med et godt inspirende arbejdsliv sammen med mine engagerede medarbejdere.

Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlerne ?
Vejle messen og vores store forhandler mappe er de primære redskaber og så naturligvis vore opsøgende sælgere. Desuden har vi eget showroom hvor vi meget gerne ser forhandlerne inde til møder med lidt mere tid, end på messen eller ude i butikken. Vi lægger vægt på godt gammeldags købmandskab i kombination med nære relationer til vore forhandlere parret med en stor åbenhed.

Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne ?
Annoncer i bladene og på nettet har stadig et stor andel. Dette kombineres med test og produktafprøvninger. Vi er dog i en vis grad begyndt at markedsfører vore produkter i livstilsmagasiner for luksusprodukter.

Er I påvirket af den økonomiske afmatning ?
Da vi udelukkende handler med produkter i den mellem til dyre ende af segmentet, har vi nok ikke i samme grad kunnet mærke den økonomiske afmatning. Cykling som trend og sportsgren har for alvor fået tag i forbrugerne hvor pengepungen ofte taler mere end fornuften. Det er blevet IN at have en dyr cykel som statussymbol.

Hvordan håndterer i reklamationer ?
Reklamationer håndteres fra dag til dag. Heldigvis har vi yderst få reklamationer hvorfor vi ofte udviser ekstra ordinær stor goodwill og ombytter varen. Dette foregår i fuld overenstemmelse med producenten. Men ellers er reklamationer altid noget som foregår mellem kunde og forhandler i første omgang, dette giver klart den bedste service overfor forbrugeren.

Hvordan ser fremtiden ud ?
Cykelbranchen er stadig inde i en positiv udvikling. Det har aldrig været mere trendy og det at cykle appellerer 100 % til den grønne miljørigtige bølge, så jo fremtiden for os ser lys ud.  I fremtiden vil vi i højere grad satse på få, men meget kvalitetsstærke agenturer og supporterer dem fuldt ud frem for at sprede os på mange agenturer. Det tror vi tjener både os og vore forhandlere bedre.

Andet ?
Det italienske adelsmærke Campagnolo forventer vi os meget af, og efter at være blevet officiel distributør og service Center har vi en fast tro på igen at kunne profilere mærket, efter at det i mange år har levet lidt i skyggen af konkurrenterne.

Fakta

  • Agenturer: Look, Campagnolo, Northwave, Carrera, B&W, Sportsbalm
  • Antal ansatte: 5
  • Omsætning 10 mill ex.moms (2012)

Peakbike Aps – Svejsegangen 3 – 2690 Karlslunde – Tlf. +45 44922800 – info@peakbike.dk – www.peakbike.dk

Andre besøgsartikler i serien

CYKELPORTALEN