CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: DT Swiss BESØG: DT Swiss
Cykelportalen har været i Schweiz og besøge DT Swiss nye domicil. Besøgsartiklen er den første af en serie artikler fra DT Swiss... BESØG: DT Swiss

Cykelportalen  har været i Schweiz og besøge DT Swiss nye domicil.  Besøgsartiklen er den første af en serie artikler fra DT Swiss og Schwalbes produkpræsentation for den kommende sæson.

Det smukke alpeland, mest kendt for Emmentaler og Milka chokolade, har skam også en blomstrende cykelindustri.  Vi har besøgt DT Swiss i Biel som ligger i hjertet af det schweizerne selv kalder finmekanikkens højborg. Området tæt ved den franske grænse og de smukke Jura bjerge som flot kulisse, er nemlig hjemsted for den berømte urindustri som tæller mærker som Rolex, Omega og Swatch.  Så at sige at DT Swiss hjul løber som en urværk er ingen overdrivelse.

Navnet DT Swiss står for Drahtwerk Treifileries afledt af det tyske og franske ord for Wireworks eller på dansk kabelarbejde. Firmaet blev grundlagt i 1994 hvor de herrer Marco Zingg, Maurizio D’Alberto og Frank Böckmann købte Vereinigte Drahtwerke som på daværende tidspunkt udelukkende producerede eger. Firmaet kan forøvrigt datteres helt tilbage til 1700 tallet.

Fra start var man 28 ansatte. Dette tal er fordoblet adskillige gange siden. DT Swiss tæller idag  mere end 500 ansatte fordelt på fire lokationer som foruden hovedsædet i Biel også er datterselskaber i Polen, Frankrig, USA og Taiwan. På Taiwan produceres alle kulfiberkomponenter.

I 1995 købte man Hügi nav teknologien som de første år blev solgt under samme navn. I 2006 købte man Pace fjederforgaffelteknologien hvoraf det eneste som bruges i dag er gaffelbensteknologien.

DT Swiss er i mange henseender en unik producent i forhold til mange andre cykelproducenter. De udvikler og producerer selv alle delene, der indgår i deres produkter. Langt størsteparten produceres på fabrikken i Biel samt hos underleverandører i området som hver især har deres ekspertise, indenfor navhuse og aluprofiler. Resten produceres på fabrikken i Taichung på Taiwan. Al nyudvikling ligger i Biel.

Fabriksrundgang
Efter to dage med produktpræsentation af de nye 2013 landevejs og mountainbikeprodukter samt efterfølgende prøvekørsel i de smukke og kupperede område, havde vi lejlighed til at opleve selve fabrikationen på nært hold.

Den 20.000 m2 store fabrik er helt ny og blev taget i brug sidste efterår. Den er karakteriseret ved god plads og masser af naturligt lysindfald. DT produktionen er karakteriseret ved megen manuelt arbejde. F.eks benytter de ikke robotter til opmontering deres hjul, da de anser en dygtig hjulbygger for at kunne producere et bedre produkt. Derfor hører DT Swiss produkter heller ikke til de billigste på markedet.

Den hjulproduktion vi havde lejlighed til at se var aluminiumshjul ,mens den resourcekrævende kulfiberproduktion er henlagt til fabrikken i Taiwan.

Selve fælg profilen ankommer som 6 meter lange alu profiler, der bukkes og afskæres. Herefter svejses de sammen og håndpoleres for en helt glat overflade. Derefter bores hullerne. Nu er fælgen klar til videre montering med eger og nav.  I modsætning til aluminiumsfælgene så presses de annoriserede fælge sammen ved hjælp af en lille indsats. Herefter er processen den samme. Fælgproduktionen ligger på et par millioner fælge om året.

Egerne produceres på store automatdrejebænke hvor tonstunge ruller med den fineste svenske og italienske stålwire afklippes i de korrekte længder. Udfalsning af egerhoveder, bukning og gevindskæring udføres i en process. 150 millioner eger bliver det til i forskellige udformninger,  længder og farver. Alle operatørerne skifter i løbet af en arbejdsdag mellem de mange forskellige arbejdsprocesser ca. hvert 45 minut.

Buttede eller trukne eger bearbejdes på flere rækker fuldautomatiske maskiner som står i deres egen lydafskærmede hal (støjen var ubeskrivelig). De larmende automathammere gør i en kontinuerlig process egerne tyndere. De arbejder 24 timer 360 dage om året og spytter ca. en ny eger ud hvert sekund. DT producerer grundlæggende tre typer eger 1,8 mm, 2,0 mm og 2,4 mm. I et tilstødende lokale udstandses og afklippes niplerne på semiautomatiske maskiner. Styktallet er atronomisk…

På førstesalen ,hvor nav, hjul og fjederforgafler samles i forkellige adskilte sektioner, hersker en meget afslappet stemning. Det giver indtryk af et godt arbejdsmiljø.

Alle nav og hjul håndlimes og samles hovedsaglig af kvinder der er kendt for større omhyggelighed end deres mandlige kollegaer, der varetager de mere fysisk krævende operationer som ipresning af lejer. DT Swiss benytter standard lejer på alle deres nav. På spøgsmålet om hvorfor de ikke bruger keramiske lejer, var svaret at de støjer, men kunderne kan på bestilling få deres nav monteret med keramiske lejer som er udviklet og produceret i Japan som DT anser for at være de bedste på markedet.

Alle hjul bygges og opspændes af en lille skare af erfarne hjulbyggere, ingen robotter og automatik her. Ikke sært at flere af DT tophjulsæt koster mere end 20.000 kroner.

DT opdeler deres for branchen meget omfattende hjulprogram i fire serier Dicut der står for den diamant formede navflange. Tricon som står for Tripel Connection. Spline som står for Straight Pull line og refererer til at det er et nav for ligetrukne eger og endelig Classic, der benytter de klassiske nav som vi har kendt dem i årtier. Hver serie er igen opdelt i tre kvalitetsklasser indenfor cross, mtb og landevejshjul.

På førstesalen blev vi også præsenteret for en række produkter ,man normalt ikke forbinder med DT Swiss, f.eks Bonetrager Aeolus navene som Lance Armstrong benyttede da han var aktiv.

DT producere omkring et halvhundrede produkter som sælges og merkedsføres under andre brands. Også de legendariske DT 180 (det oprindelige HUGI) der anses for at være verdens bedste lå fremme, pris 7500 danske kroner…

Alle produkter testes i eget testlaboratorie der bl.a omfatter langtidstest af hjul på ruller. Her bliver de udsat for hvad der svarer til 20.000 km, så det siger sig selv at dækkene der benyttes skal udskiftes tit. Heldigvis har DT Swiss et frugtbart samarbejde med tyske Schwalbe. Også egerne udsættes for forskellige træk og tryk test for at checke deres styrke.

DT Swiss er ordreproducerende hvorfor varelaget hovedsaglig består af komponenter fra deres mange underleverandører.

I en verden hvor alting automatiseres var det lidt af en oplevelse at besøge en fabrik hvor håndværksmæssig kunne stadig er i højsædet med en sjælden kælen for for alle detajler. At man så samtidig kan tjene gode penge på en i mange øjnes forældet produktionsteknologi vidner om at rationalisering ikke altid er vejen frem.

Historiske årstal

  • 1994 Opkøb af United Wireworks Ltd.
  • 1994 Unik cold forging eger reduceringsproces
  • 1995 Introduktion af DT Swiss made Star Ratchet nav
  • 1999 Anden nav lineup
  • 1999 Opstart af nipel production
  • 2001 Første fjederforgaffel made by DT Swiss
  • 2003 Fælg produktion made in Switzerland
  • 2004 Hjulbygning i Biel
  • 2006 Opstart af forgaffel production

DT Swiss er repræsenteret i Danmark igennem HF Cykler i Randers. Du kan finde mange flere billeder fra DT Swiss i billedgalleriet på linken nedenfor

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN