CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelrammer af kulfiber og aluminium tilhører snart gårsdagens rammeteknologi.  Stadig flere cykeldesignere arbejder med naturlige råstoffer som rammemateriale.  Bambus og Hamp er blandt de...

bambus01

Cykelrammer af kulfiber og aluminium tilhører snart gårsdagens rammeteknologi.  Stadig flere cykeldesignere arbejder med naturlige råstoffer som rammemateriale.  Bambus og Hamp er blandt de mest udbredte nye materialer lige nu.

Craig Calfee fra Calfee Design anses for Zenmesteren indenfor bygning af Bambuscykler.  Calfee er beliggende i Califonien og bygger nogle fantastisk flotte cykler,  i det organiske materiale.  Men nu får han for alvor konkurrence ikke mindst fra Europa…

Designer Bruno Mares fra Slovakiet, cykelrytteren Nick Frey også fra Californien og Ingeniør Nicolas Meyer fra Tyskland arbejder også med de naturlige materialer, bl.a materialet Hamp til en ny triathloncykel.

Men de er alle nybegyndere i sammenligning med Calfee som allerede er en gammel rotte ud i faget at bygge cykelrammer i Bambus.

Faktisk var det lidt en tilfældighed som bragte ham på sporet af Bambus.   Hans hund en Pitbull-Labrador-Retriever-blanding bed sig under leg fast i en bambusstok og Calfee var overasket over, at han stort set ikke kunne se mærker efter hundens tænder bagefter.  Her måtte være nogle nye muligheder var hans første tanke.

De første hundrede rammer var prototyper

Målet er er gøre Bambuscykler til cyklen for folket. Bambus findes stort set over alt på kloden og i rigelige mængder . Desuden vokser det hurtigt.  På sin første rammer benyttede han Bambus fra Califonien.  De var dog lidt for fleksible, men han opnåede stor opmærksomhed på Intercycle messen første gang han viste dem.

bambus04

Efter messen lukkede han sig inde på sit værksted for at optimere fremstillingsprocessen. Bl.a fandt han ud af ,at ved at opvarme rørene bliver de væsentligt stærkere.  Ulempen er at de let splinter under opvarmning.  Derfor tager denne proces  idag 4 måneder før rørene kan benyttes.  De enkelte dele føjes sammen med Hampfiber og Epoxi som rulles rundt om enderne på bambussen.

Jeg lavede så og sige 100 prototyper, men nu er de også som han gerne vil have dem.  Hans dom er helt klar: Vibrationsdæmpningen i Bambus er bedre end kulfiber og brudgrænsen er helt unik.  Vi har fået testet dem hos EFBe-Prüftechnik i Tyskland.  Her blev rammerne udsat for en belastning på 950 kg igen og igen 100.000 gange.  Resultatet var overbevisende, ingen brud og revnedannelser.  Sådan en kvalitet og omhu i fremstillingen har naturligvis sin pris  2700 USDollar for en ramme.

Udviklingsprojekt i Afrika

I mellemtiden har Calfee modtaget adskillige priser for sine bambuscykler.  Et andet interessandt projekt han er igang med er grundlæggelsen af en fabrik Bamboosero i Ghana.

bambus03

I Februar 2008 underviste han med hjælp fra lokale i Ghana tre grupper i bygning af Bambuscykler.  Målet er at de selv skal kunne starte deres egen cykelforretning.  Siden har projektet bredt sig til Zambia, Philippinerne , Uganda og New Zealand. En ramme produceret i f.eks Ghana koster 495USDollar, så her kan mange flere være med.

Calfees nyeste  Bamboosero-Projekt er en Bamboo School Bus Bike.  Med denne cykel kan en voksen køre børnene til skole.  De sidder i midten og en enden voksen sidder bagerst og betjener bremserne.  Alle skal naturligvis træde i pedalerne.

Hampcyklen fra Osnabrück

Nick Frey, er 22 år og netop gradueret fra Princeton  universitetet hvor han var med i forskellige Bambuscykel projekter. Nu har han slået sig sammen med en partner i Vietnam hvor hans Hampcykel produceres. I Europa bygger fotograf og industridesigner  Bruno Mares unikke Bambuscykler på bestilling.

Tyske Nicolas Meyer fra Osnabrück er gået et skridt videre og bygger nu den første triathlonramme i Hamp. I modsætning til bambuscykler er den optisk meget som det vi kander fra kulfiberrammer, selvom dimensionerne er noget større.

bambus02

Råstoffet fra blomsterforretningen

“Hamp har meget bedre vibrationsdæmpning end kulfiber siger Nicolas Meyer som forøvrigt blander de to materialer hamp og bambus Hans ramme er 60% Hamp og 15 % Bambus. Resten er kulfiber og aluminium.

For at forstå konstruktionen skal man tænke i tovbaner. Tov er optimalt i trækretningen mens det bøjer under tryk.

Således består saddelrøret af to rør. Under kørsel bliver de ikke deformeret.

Med et rør diameter på tre og en halv til ti centimeter er gjort i gennemblødt  hamp fiber og duroplastisk epoxyharpiks som snos omkring en Styrofoam ramme. Rammen bliver ikke tung. Det vejer 1,4 kg, altså lige så let som en god aluramme.

Links:
Bike Bamboo

Onyx Composites

Bamboosero

bambus05

CYKELPORTALEN