CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Axalko BAT Axalko BAT
Cykler i stål, aluminium, titanium og kulfiber kender de fleste. Axalko Bat er en flot racercykel i det smukkeste træhåndværk denne verden kan opdrive.... Axalko BAT

Axalko-Bat01

Vi lever i en verden hvor alle slår på tromme for bæredygtig og miljø venlig produktion og ikke mindst cykelbranchen.  Derfor er det lidt paradoksalt at netop de meget udbredte kulfibercykler set ud fra et miljø mæssigt synspunkt, er noget af det værste man som forbruger kan købe.  Vi har tidligere omtalt cykler i alternative rammematerialer til de gængse masseproducerede cykler vi alle  kender. Axalko er en spansk producent som arbejder i træ.  Deres BAT ramme er bygget i Ask, en træsort som er udbredt i det meste af Europa.  De første modeller kom på markedet i 2010 og har bevist deres værd og styrke i forskelige spanske cykelløb heriblandt også de berygtede  brostensløb.
Axalko-Bat02

Mekaniske egenskaber for asketræ.

  • Gennemsnitlig tæthed: 670 kg/m3
  • Statisk bøjningsstyrke: 1140 kg/cm2
  • Trykstyrke: 520 kg/cm2
  • Trækstyrke: 1400 kg/cm2
  • Elasticitetsmodul: 130000 kg/cm2

Axalko-Bat04


Teknologi
Træ er et organisk materiale der består af naturligt sammensatte cellulosefibre (der er stærke i spænding) indlejret i en matrix af lignin der modstår komprimering.  Ligninen gør cellevæggene stift forbundet med en trykstyrke på 2.400 kg/cm2 større end beton.  Cellulose fiberne holdes sammen af ​​lignin bindemiddel, med en trækstyrke på 10.000 kg/cm2, der er overlegent i forhold til stål.

Disse to elementer giver et storslået vægt/styrke forhold.  Rent faktisk er nye materialer (kompositter, epoxy, fibre) et forsøg på at kopiere denne teknologi, en teknologi som naturen allerede har opfundet. Som i alle komplekse konstruktioner er træ et materiale som skal behandles og forarbejdes på den rigtige måde, for at kunne konstruere en vellykket cykel.

Axalko vil gerne ind på det danske marked og efterlyser visionære danske grossister og forhandlere som har modet til at tage et alternativt cykelprodukt i programmet.  Læs mere om dem her Axalko’s Dossier

Link 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN