CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Idag udkommer bogen “Farvel Tibet På sporet af et tabt land” af Tore Grønne.  Det er beretningen om Tore og hans kærestes Cassie...

Idag udkommer bogen “Farvel Tibet På sporet af et tabt land” af Tore Grønne.  Det er beretningen om Tore og hans kærestes Cassie færd på cykel i gennem øde og ofte helt ukendte egne af  Himalaya.  Tore’s baggrund som journalist fornægter sig ikke.  Bogen er fra start til slut levende og engagerende i sin fortælleform som skifter mellem dagbogsberetninger fra selve turen krydret med flashback fra tidligere ture og interviews med de lokale, som til tider giver et rystende indblik i hvordan den kinesiske overmagt behandler det det Tibetanske folk med deportationer og grusom tortur.

I ”Farvel Tibet” drager Tore Grønne på cykel og til fods dybt ind i Himalaya. De tramper over enorme bjergpas, stopper i landsbyer og tusind år gamle buddhistiske klostre i afsidesliggende Zanskar og vandrer ind under Sikkims hellige tinder.   De restituerer omgivet af 700.000 soldater i konflikthærgede Kashmir, møder korruption, sygdom og en række tibetanere i Indien og Nepal, der deler hver deres uforglemmelige historie: Den gamle, bitre guerillakriger; børn sendt alene i eksil; munke på flugt; tidligere politiske fanger med historier om grusom tortur i kinesiske fængsler.

Uddrag af bogen
“Forude lå den øde 240 km strækning til Kargil på grænsen til Parkistan. Vi trillede forbi  store, hvidkalkede huse, som lå på række langs vejen i Zani og havde blomster voksende fra farverige blikdåser. Der var som altid bedeflag på hustagene, æsler trissende af sted på vejen og en frisk vind hvivlende sand og støv op, da den smalle asfaltvej blev til bred grusvej”

“Tidligt næste morgen trampede vi cyklerne ned ad gaden, gennem en rundkørsel med et hindutempel, der havde et stort træ voksende op gennem taget, slingrende ind  mellem biler, busser, jeeps og scotere, rullende ned mod floden  i dalbunden og vendte styrrene stik mod nord, mod Himalaya.”

Farvel Tibet er en fængslende og inspirende  fortælling om Tibet set fra et cykelstyr krydret med fortællinger om gårdsdagens eventyrer og spioner fra før landet blev åbent. Hertild kommer grufulde beretninger om tortur og mishandlinger af det Tibetanske folk.

Tore Grønne
Tore Grønne (f. 1978) er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole og San Francisco State University. Han har arbejdet som kriminalreporter for den indiske avis Mid Day i Bombay, som gonzo-eventyrer / journalist i JP/Politikens Hus og som chefredaktør på rejsemagasinet Opdag Verden. I dag er han freelancejournalist, forfatter og foredragsholder. Tore er medlem af Eventyrernes Klub. Siden 1999 har Tore cyklet omtrent 45.000 kilometer rundt om i verden, ofte i verdens højeste bjergkæder. Udover adskillige cykelture i Himalaya-, Karakoram-, Hindu Kush-, Pamir- og Andesbjergene har han bl.a. cyklet fra Kina til Danmark, gennem Mellem- og Sydamerika, i Mellemøsten, Nordamerika og Centralasien. Tore og Cassie har siden turen boet i San Francisco, på en ranch i Arizonas ørken, i Denver og i København. De er blevet gift og har fået sønnen Silas.

Bogen udgivet på Gyldendals Forlag er på 300 sider rigt illustreret med flotte billeder og koster kr. 299,-

Link

CYKELPORTALEN