ANMELDELSE: Alpe d’ Huez ANMELDELSE: Alpe d’ Huez
Dansk oversættelse af Peter Cossins cykelbog om det legendariske skaldede bjerg høre afgjort til de bedre. ANMELDELSE: Alpe d’ Huez

alpe-d-huez-03

Den skaldede bjerg i den smukke franske Provance region er kendt af alle cykelsportsfans. Som ensom majestæt rager denne godt 2000 meter høje bjergknold op i landskab af lavendelmarker og cyprestræer, i et af de mest solbeskinnnede områder af Frankrig.  Så længe der har eksisteret cykler og cykelløb har dette bjerg haft en næsten mytisk tilstrækningskraft.  Mange store cykelslag er blev udkæmpet her af cykelsportens helte. Nogle vandt, mens andre tabte endda med livets om indsats. Mindestenen kort før toppen over Tom Simpson taler stadigt sit tydelige sprog og minder os om at intet stort set er forandret, når det kommer til at snyde i bestræbelserne for at vinde rigdom og berømmelse.

Hvis nogen skal fortælle historien kun om et bjerg, og det skal være med cykelsporten som reference kan man vanskelig finde en bedre person end den engelske sportsjournalist Peter Cossins og hans bog Alpe d’Huez – cykelsportens største bjerg.

Historien om “Alpen” somden kaldes i folkemunde endevendes yderst grundigt af Peter Cossins, der tidligere har brilleret med sin flotte beskrivelser af de største endags-cykelløb i bogen, The Monuments.  Det kan måske syntes en smule dristigt at give sig i kast med en bog på næsten 300 sider omhandlende en’ stigning på godt 13 km der faktuelt langtfra er blandt de værste og hårdeste i cykelportens bjergtrofæer.  Men fordi forfatteren har det store kølige overblik, ender det i dette tilfælde godt, med en storartet beskrivelse af bjergets historie kombineret med en smittende fortælleform, som den danske oversættelse tilmed har formået at bibeholde og samtidig  at rette nogle faktuelle fejl fra det originale engelske tekst oplæg. En sjælden egenskab i danske oversættelser, bravo…

Bogen er struktureret startende med en introduktion efterfulgt af de tolv kapitler, der alle indledes med dele af et referat af den legendariske etape i 1976, hvor Joop Zoetemelk besejrer rivalen Lucien van Impe i en direkte duel, mens den forsvarende Tour-vinder, Bernard Thévenet, sidder passiveret nede ad bjerget.

alpe-d-huez-02

Historien er ret kronologisk med Alpe d’Huez i 1952 som blev den første stigning med mål på toppen – en etape som yderligere forstærkede legenden Fausto Coppi, der vandt overlegent. Historien om den drevne præst, Jaap Reuten, der fra 1964 og 28 år og frem var præst i regionen, er en sjov anekdote der fortæller hvordan han formåede at integrere kirken som en del af fortællingen om etapeløbet.

Men også skyggesiderne får spalteplads særligt Marco Pantani og Lance Armstrong der hver med to sejre i de hurtigste tider først blev forgudet for sidenhen at blivet svinet til af gadens parlement da det kom for dagen at de begge havde snydt.

Der er korte afsnit om “kongerne for en dag”  som Cossins vælger at kalder dem – om Joaquim Agostinho (1979), Beat Breu (1982), Federico Echave (1987), Roberto Conti (1994) og Guiseppe Guerini (1999) der blev væltet af en ivrig fan kort før målstregen, men alligevel fuldførte.
Historien om Alpens omdøbning til ”hollænderbjerget”, og de sjove fakta, der fortæller, at otte af de første fjorten etaper af på Alpe d’Huez blev vundet af en hollænder, mens bjerget i 90’erne var ejet af italienerne, der vandt seks etaper, og sluttelig den franske dominans i 10’erne, med  Rolland, Riblon, Pinot først over stregen.

”Alpe d’Huez – cykelsportens største bjerg” er absolut en af de bedre bøger der er skrevet om cykelsporten, da forfatteren er meget tro mod fakta uanset om de er positive eller negative. Bogen bliver trods sine mange sider aldrig kedelig, da man oplever nye sider af det skaldede bjerg og dens helte og myter for hvet nyt kapitel. Bogen suppleres af mange fine billeder.  Alpe d’Huez – cykelsportens største bjerg udgives på Turbine forlaget både som eBook og trykt bog til priser mellem kr 149,95 og  kr. 249,95-

Om forfatteren
Peter Cossin stiftede første gang bekendskab med sporten som student i Spanien i midten af firserne. Han har skrevet om cykelsport siden 1993. Han har dækket mere end 20 års Tour d’ France og været redaktør på Procycling magazine. I 2012 skrev han sammen med Tour de France vinderen Stephen Roche biografi Born to Ride. The Monuments om de klassiske endags løb er nok hans mest kendte, som blev udgivet i 2014.