CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Alpe-skilte skal markedsføre Nordeuropas bedste cykel-terræn Alpe-skilte skal markedsføre Nordeuropas bedste cykel-terræn
Permanente "Alpe-skilte" ved 25 populære stigninger i og omkring Vejle skal synliggøre Nordeuropas bedste cykelterræn og gøre det mere attraktivt for cykel-entusiaster at... Alpe-skilte skal markedsføre Nordeuropas bedste cykel-terræn

Naturen i og omkring Vejle er noget særligt. De mange udfordrende bakker og det smukke landskab i området findes ikke andre steder i Danmark. Faktisk skal man til Harzen for at finde noget tilsvarende. Og med de nye såkaldte alpe-skilte markerer Vejle sig som en del af cykel-eliten og lægger sig på hjul af de bedste europæiske cykel-destinationer, som i flere år har benyttet denne type skiltning.

Eldorado for cykel-entusiaster
Ideen til at sætte skilte op ved bakkerne i og omkring Vejle fik Per Jensen, koordinator for Grejsdalsløbet, på en cykeltur i de franske alper, hvor skiltene er standard på de kendte opkørsler.

– Med den flotte natur og det helt unikke terræn i Vejle-området bør vi gøre det samme. Vejle-området er et eldorado for cykel-entusiaster. Vi har til Grejsdalsløbet haft nummererede bakkeskilte på 27 stigninger siden år 2000, og det er afgjort noget, deltagerne efterspørger. Derfor er de permanente skilte en tydelig markering af, at Vejle Kommune tilhører eliten, når det kommer til Danmarks bedste cykel-terræn, fortæller Per Jensen, som glæder sig over, at det lykkedes at få skiltene op inden Grejsdalsløbet den 14. maj.

Der forventes 4500 deltagere fra 9 forskellige nationaliteter til årets Grejsdalsløb.

-Vi har allerede fået en overvældende positiv respons på skiltene på Facebook, så nu ser vi frem til på søndag, hvor alle de mange deltagere i Grejsdalsløbet tager på tur ud i terrænet og virkelig får lov at opleve de gode bakker. Jeg håber, de får en rigtig god tur, siger Søren Peschardt, 1. viceborgmester og formand for Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune.

Derfor har Vejle de bedste alper nord for Harzen
Antallet af højdemeter i Vejle-området kan måle sig med de skrappeste bjergetaper i Tour de France. Eksempelvis har Grejsdalsløbets lange etape dobbelt så mange højdemeter som den legendariske Alpe d’Huez, og derfor valfarter mange cyklister til Vejle for at prøve kræfter med bakkerne.

-Der findes ikke bedre cykelterræn nord for Harzen, når man sammenholder tilgængelighed, terræn og vejnettets kvaliteter. Vores vejnet er betydelig bedre udbygget, og mange af de små veje er asfalteret. Samtidig er det det sted i Danmark, hvor der er flest asfalterede højdemeter inden for så snævert et område. Derfor er det meget attraktivt, fortæller Kristian Jager Nykrog, projektleder ved Vejle Kommune.

Vejle Kommune er med i det officielle bud, der skal trække Tour de France-starten til Danmark i 2020 eller 2021, med start i Vejle på 3. etape. Mest kendt er Vejle i cykel-kredse formentlig for kongeetapen i PostNord Danmark Rundt, hvor Kiddesvej siden 2004 har lagt asfalt til etapens afslutning. Og nu er 25 af de hårdeste stigninger i det kupperede terræn altså blevet forsynet med skilte.

Tekniske stigninger
De permanente skilte har til formål at informere om stigningens sværhedsgrad og markere start og mål for hver stigning. Det er en kompleks opgave at måle stigningerne, og for at sikre de mest præcise målinger, er der anvendt avanceret måleteknik.

-Det er nok den mest grundige opmåling og beregning, vi har foretaget. For at måle den maksimale stigningsprocent har vi eksempelvis benyttet såkaldt LIDAR-teknologi og efterfølgende lavet kontrolmålinger med 2 meter vaterpas. Derudover er der foretaget kontrolmålinger af udvalgte stigninger med landmålerudstyr, fortæller Kristian Jager Nykrog.

Skiltene er placeret, så de er lette at aflæse, og har informationer om bakkens længde, maksimale stigningsprocent, gennemsnitlige stigning og antal højdemeter.

Vejle i førertrøjen
De nye skilte er en del af en stor cykelsatsning, der skal fremme cyklismen inden for fire forskellige områder. Ud over en række tiltag for racer/motionscyklisme, drejer det sig blandt andet om nye ekstremt udfordrende mountainbikespor, smukke nationale ruter for turcyklisterne, samt supercykelsti og projekt ‘el-cykel’ for hverdagscyklisterne.

Se mere om de 25 bakker på:

CYKELPORTALEN