CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Surly Straggler TEST: Surly Straggler
Surly Strangler er en dejlig ukompliceret stål cruiser som kan bruges til lidt af hvert TEST: Surly Straggler

I forbindelse med turen til Wales havde vi lejlighed til at stifte bekendtskab med Surly Straggler i sit rette element. Pannier.cc har fået lavet en udlejningsflåde af Surly Straggler i en Racing Green farve. Bortset fra farven er den helt identisk med den cykel du som forbruger kan købe.  Cyklen var endvidere monteret med et sæt Bikepacking tasker fra Ortlieb. Navnet Surly behøver ingen nærmere præsentation. Længe før både Fat- og Gravelbiken blev moderne var det lille amarikanske nichebrand med på beatet.  Surly er NoNonsens cykler i stål produceret på Taiwan men samlet i USA og til noget meget fornuftige priser. Straggler kan købes både som løst rammekit og som komplet cykel. Lige en advarsel til lire husarerne; “Den er tung og billig” men er dejligt alsidig og kan bruges til lidt af hvert. På det seneste er den også kommet i en 650b udgave minded på stor volumen dæk og Bikepacking eventyr.

Specifikationer

  • Ramme: CrMo 4130 TIG svejst
  • Forgaffel: Muffe loddet CrMo 4130
  • Gear: Shimano Tiagra
  • Gear/bremsegreb: Shimano Tiagra
  • Bremser: TRP 
  • Kranksæt: Shimano
  • Hjul: Surly nav, Alex fælge
  • Dæk: Surly Knag 700 x 41C
  • Styr: Salsa Cowbell
  • Frempind: ProMax
  • Saddelpind: ProMax
  • Saddel: Brooks Cambium C17
  • Størrelser: 52, 54, 56, 58, 60 og 62 cm
  • Vægt: 11.9 kg
  • Pris: Komplet kr. 8995,-   Rammekit kr. 3900,-

Afprøvning
Med Surly Strangler er vi tilbage i den klasssiske skole med tynde rør dimensioner. Noget som nu om dage er ret sjældent på en landevejsramme. Rent æstetisk fungerer tykke voluminøse rør fint på en mountainbike, men helt ærligt klæder det sjældent en racercykel, som vel egentligt handler om elegance og fart. Nuvel Straggler er ikke nogen landvejsracer i traditionel forstand, men derimod en herlig ukompliceret og alsidig cykel uden lireeffekt, for dem som bare vil have en god cykel som kan udstyres på et utal af måder efter temperement og kørestil.  Den har rigelig plads til endog meget brede dæk og i tilgift også alle de bøsninger du måtte ønske dig for montage af bagagebærer, skærme og andre firnurligheder.

Med de monterede storknoppede dæk er oplevelsen på landevej lidt tam og anonym, men så snart man drejer fra og kommet ud på grus og skovveje forholder det sig helt anderledes. Her er cyklen uhyre harmonisk og behagelig at cykle på selv over meget lange strækninger. Den afslappede geometri gør den oplagt som pakæsel både med Bikepackingtasker og lowrider fortasker. Tolv kilo for en komplet cykel kan umiddelbart lyde af meget, men i praksis er det kun mærkbart på meget voldsomme stigninger og kun i form af en lidt laver hastighed. 

Der er absolut intet at udsætte på hverken rammen eller køreegenskaberne. Eneste forbehold er den monterede Shimano gruppe, som på de nye 2018/19 modeller er erstattet af SARAm Apex 1.

Plus

  • Rammen
  • Køregenskaber

Minus

  • Shimano Gruppen (nu erstattet af SRAM APEX)

Konklusion
Surly Strangler er en cykel der vinder ved nærmere bekendskab.  Den er en af den slags cykler hvor man hurtigt glemmer alt om performance, fluevægt og high tech teknologi. Den er bare en dejlig ukompliceret cykel som vil tjene sin ejer på al slags underlag uanset hvad du byder den, i mange år. Så er den historie sådan set ikke længere…

Link

CYKELPORTALEN