CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Guide til Elcykler Guide til Elcykler
Læs vores guide til hvad du skal være opmærksom på, når du begiver dig ud på markedet for elektriske cykler. Guide til Elcykler

Smart

Få ville nok, år tilbage, have spået den eksplosive udvikling el-cyklen de seneste år har gennemgået. Fra noget der lignede tilfældige fuglereder monteret på en almindelig cykel, er denne cykeltype i dag for langt de flestes vedkommende en velintegreret og selvstændig cykeltype, og stadig flere melder sig på banen med nye forbedrede designløsninger, ikke mindst på motor- og batteriområdet.

Hvad der startede som en almindelig cykel, med påsat elmotor og batteri, har i dag udviklet sig til fuldt integrerede løsninger hvor både motor og batteri er tilpasset til den ramme som de sidder på. Hvor selve cykelbranchen har haft lidt svært ved at skifte gear og for alvor se de nye muligheder,  har bilbranchen i højere grad formået at frembringe el-cykler der sætter standarden for fremtiden.  SMART E-Bike er en fornem eksponent for denne udvikling.

conway

Hvad er en el-cykel egentlig ?
En el-cykel er en cykel med en elektrisk motor, der hjælper til, når du træder i pedalerne. En elcykel er lige velegnet som transportmiddel til både kort og lange ture f.eks. til pendlere som erstatning for bil nr. 2. En elcykel og også et godt middel mod bakker og modvind og for folk som bare gerne vil komme behageligt frem uden at blive alt for svedig. Endelig udvider den rækkevidden for turcyklister betragteligt uden at skulle være afhængig af andre transportmidler.

El-cykler vil kva deres motor og batteri altid være tungere end en almindelig cykel typisk 5 til 10 kg, men alligevel er de de seneste år blevet lettere. Batterierne bliver også bedre og lettere, hvilket betyder at du kan cykle længere på en opladning. Der er en tendens væk fra mange gear og indstillingsmuligheder til automatgear uden menneskelig indgriben. Bike by Wire er en anden tendens hvor transmissionen i traditionel forstand er helt fjernet.

Upgrade kits er en anden mulighed for dem som allerede har en god almindelig cykel som kan konverteres til en el-cykel. Mange nye modeller har fået en smart ”walk assist” feature hvor motoren kan trække cyklen op til 6 km/t.  Det er en stor hjælp når man skal trække med cyklen som ofte vejer mere end 25 kg.

Vittoria-ebike

Hvad siger loven ?

  1. Der må kun være en motor på cyklen
  2. Den må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  3. Motoren må kun hjælpe når der trædes i pedalerne
  4. Motoren må kun assisterer op til et maksimum på 25 km/t
  5. For bremser, lys og andet udstyr gælder de samme regler som for almindelige cykler

 

Bosch-ebike

Fordele ved en el-cykel:

  • Altid medvind på cykelstien
  • Let at komme op ad bakke
  • Støjsvag og miljørigtigt transportmiddel
  • Ingen vægt- eller registreringsafgift
  • Forsikret via indboforsikring indtil Max. dækning af cykler
  • Billigt alternativt motorkøretøj – kun få øre pr. km til forbrug af el
  • God motion
  • Højere gennemsnitshastighed end almindelig cykel
  • Frihed for bevægelse for gangbesværede
  • Intet kørekort
  • Længere rækkevidde

Storck-Ebike

5 trin til valg af den rette el-cykel 

  1. Motorplacering og kraftoverførsel
    I princippet findes der tre motortyper, frontmotor, centermotor og bagmotor. Front og bagmotor trækker direkte på for eller bagnavet, mens centermotoren er bygget ind i stellet og trækker direkte på kranken. Denne motortype har det bedste balancepunkt. Som minimum bør motoren yder 250 Watt og køre på 36 V og være af den børsteløse type som ikke kræver nogen vedligeholdelse (langt de fleste motorer i dag er af den type)
  2.  Batteri og rækkevidde
    Jo større batteri jo længere holder det. Et godt batteri holder mellem 3 og 5 år afhængig af kvalitet og dit brugsmønster.
    Tips til forlængelse af batteriets levertid
    – Opbevar og oplad batteriet ved stuetemperatur
    – Oplad det ofte også efter korte ture
    – Undgå at køre batteriet helt fladt med mindre det er helt ny her er det en god ide at aflade det helt tre gange. Køb batterier af typen litium-ion (Li-ion) eller litium- polymer (LiPo) I forhold til de ældre Nikkel Cadmium    kan de sjatlades uden at miste sin kapacitet
  3. Motorens udnyttelse af batteriet
    Når man ser på fabriksangivelserne for batterier der de altid meget optimistiske og ofte lagt til grund for at du som rytter vejer 70 kg og yder mest muligt selv for hver 120 kg du vejer mere er en god tommelfingerregel at batterikapaciteten falder 10 %.  Batteriets rækkevidde påvirkes af din kørestil, vejforhold, cyklens stand, vind og batteriets stand.
  4. Ekstraudstyr
    Vurder hvilket ekstraudstyr du har brug for. Lys er obligatorisk på de fleste elcykler. Affjedring kan være en fordel for komforten. Hvis batteriet sidder på bagagebæren er denne optaget. Undersøg da andre muligheder for bagagetransport som cykelkurv eller cykeltasker. Ekstra bremser er et godt tilvalg da cyklen er meget tung og derfor kræver en del at få til stansning.
  5. Prøv cyklen
    Værd sikker på at cyklen kan fungere som almindelig cykel når der enten ikke er mere strøm på batteriet eller man slukker for elektronikken. Prøv forskellige modeller med forskellige motor og batteriplaceringer. Hvad der på papiret ser ud som en god cykel kan vise sig ikke at holde stik når man ført kommer ud og køre på den. En god ide er at komme op på maksimumshastigheden hvor motoren slår fra. Hvis cyklen nu føles alt for tung at træde er det nok en anden model du skal gå efter.

Klever-ebike

Vi vil de kommende dage omtale nogle af de mere spændende cykelmodeller og motorkonstruktioner fra el-cyklens verden, som vi i år har spottet på Taipei Cycle Show,  Eurobike  og Interbike , samt en for danske forhold spændende elmotor fra Indien set  på cykelmessen i Vejle.

 

 

CYKELPORTALEN