CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

3T Exploro Racemax 3T Exploro Racemax
Exploro i nye ekstrem udgave hvor aerodynamik og fart er det primære 3T Exploro Racemax

Der findes gravelbikes og så findes der ekstreme gravelbikes.  Cannondales Topstone Carbon Lefty, Evil Chamois Hangar og Open WI.DE er et par stykker fra den sidste kategor. Nu føjes så endnu en af slagsen til dette segment. 3T Exploro Racemax som har aerodynamik og fart på tykke dæk som første prioritet.

Selv siger 3T at den både ligner og kører som en landevejsracer, men samtidig kan drøne gennem grus med høj fart. Filosofien er at rytteren med to hjulsæt kan skifte mellem
RACE og MAX.

For at udvikle den hurtigst mulige gravel racer, må der startes med dækkene. For at få den optimalt udformede ramme som så og sige smyger sig uden om dækkene, er man nødt til at kende de eksakte dimensioner på dækkene ikke hvad de siger i specififikationerne.

3T tog hundrecvis af målinger på forskellige dæk hvor de kalder bredden   (WAM – Width As Measured) og radius (RAM – Radius As Measured). Ud fra de utallige data har de så udviklet den mest optimale ramme til en række populære dæktyper fra smal til bred.

Frit oversat fra google translate: 
“Med udgangspunkt i vores ynglingsdæk konstruerede vi derefter en perfekt passende udskæring af baghjulet (selvfølgelig med mudderfrigang) og et tæt bagudgående rør for at fange luftstrømmen fra det forreste dæk. Vi tilføjede en super-smal headtube (dog med en stor styrke inde i), en flerformet gaffel og aero-detaljer fra sædetilstand til sædepladen og fra den afskærmede vandflaske til de direkte fastgørelsesbremsophæng.

Vigtigst er det, at vi konstruerede dette til realistiske cykelhastigheder, vindhastigheder, dækbredde, flaskeplaceringer og endda til mudder. Fordi vi er ligeglade med, om det teoretisk er hurtigt i vindtunnelen med en fantasispecifikation. Vi er interesserede i, om det er hurtigt, som du kører på det under reelle forhold.

RaceMax rammesæt er den hurtigste med 35-42mm WAM dæk. Det er når dens tophastighed konkurrerer med de bedste landevejscykler derude. Vi kalder dette RACE-opsætningen. Men afhængigt af hvor du kører, og hvor hurtigt du kører, ønsker du måske et endnu større dæk til ultimativ trækkraft og kontrol. Gode ​​nyheder: 90% af den aerodynamiske fordel ved RaceMax rammesæt fungerer stadig med dæk op til 61 mm WAM. Det er MAX-opsætningen.

Så måske er du en all roader-blanding af vej og grus eller en grusracer, der får mest ud af deres RACE-opsætning. Måske leder du efter en ustoppelig MAX-opsætning. Uanset hvad, RaceMax kommer dig der, og kommer dig der hurtigt. Måske vil du have det hele, i hvilket tilfælde en dobbelthjulskonstruktion – en til hurtige kørsler og en med de største dæk – er det rigtige valg for dig.”

Exploro RaceMax fås i et rammekit til kr. 24.000,- og udstyret med Shimano GRX som den billigste til kr. 31.495,- og den dyreste med SRAM Force AXS 1×12 til kr. 54.775,-

Link

 

CYKELPORTALEN