CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Eurobike for tyvende gang. Hvad er tendensen hvem fører feltet i innovation og nytænkning.

Trods 5 dage, nye vandresko og rigeligt med hukommelseskort og batterier til fotoudstyret, så er Eurobike nu så stor og mangfoldig, at det er stort set umuligt at dække alt i detaljer. Vi gjorde alligevel et forsøg.

For første gang nogensinde i Eurobikes 20 årige historie var det en elcykel som løb med den største opmærksomhed, og vel og mærke en fra arvefjenden nemlig en bilproducent. The Smart Ebike fra bilproducenten af samme navn, trak folk til som en magnet i hallen hvor den blev udstillet. Selvom den stadig er på prototypestadiet fremstår den som et skoleeksempel i flot industrielt design og funktionalitet, der viser vejen for hvordan det skal gøres. Det bekræfter også endnu engang, at det med enkelte undtagelser ikke er fra cykelbranchen, vi skal finde de store nyskabelser, når talen falder på elcykler, hvis producenter over en bred kam, stadig ikke har forstået at pakke varen pænt ind.

Markedet er ved at flytte sig
Et andet tegn på at markedet for cykler måske er ved at flytte sig, var dommernes valg af guldpriser til den prestigefyldte Eurobike Award. Kun én racercykel og én mountainbike fandt nåde for dommernes kritiske blikke, mens de øvrige vindere var udtryk for cykler og udstyr henvendt til dagligdagssegmentet. En beslutning som vi hilser velkommen, da markedet for racercykler og mountainbikes længe har været mættet. Det er på tide branchen vågner op og for alvor viser noget mere nytænkning minded på hverdagscyklister. Det var denne års Eurobike Award en god indikation på.

  • Se vores billedreportage fra Eurobike Reward 2011 her


Eurobike stadig i førertrøjen
Trods ihærdige forsøg fra konkurrerende messer, formår Eurobike stadig at bevare førertrøjen og vokser stadig.  Mere end 40.000 besøgende fra mere end 100 lande, 1800 journalister og alene 20.000 på publikumsdagen giver trængsel i mere end en forstand. Smertegrænsen er nået for hvor meget cykelisenkram der kan presses ind i de eksisterende 14 haller. Trods adskillige vejomlægninger er det trafikale kaos til at få øje på, også selvom at arrangørerne gør et forbilledligt arbejde ved at tilbyde alternative transportformer med gratis busser, tog og lånecykler, vælger de fleste stadig at komme i bil.  I mine øjne er det temmelig dobbeltmoralsk, at folk som lever af at sælge cykler vælger bilen som det primære transportmiddel.  Et lille regnestykke: Fra Lindau tog det over en time i bil mens turen kunne gøres med tog, bus og cykel på 25 min. Det giver god samvittighed og frisk luft…

Trends og tendenser
Har man fulgt Eurobike gennem de sidste 20 år, kan man ikke længere med god samvittighed forsvare at tale om trends og tendenser, og slet ikke når de gamle billeder tages frem af skuffen fra for de sidste 15 år. Her må det konstateres, at der egentlig ikke er sket det helt store. Det skal i hvert fald findes bag facaden i nye og bedre materialer. Derfor vil jeg afholde mig fra at komme med den slags udtalelser denne gang, men blot opsummere de for mig vigtigste nyheder.


Demoday

Igen i år var demodagen beriget med strålende solskin fra morgenstunden som lokkede de mange forhandlere og journalister ud på cyklerne.  Mangfoldigheden var tydelig: Hvad der startede som en event hovedsagelig for racercykler og mountainbikes, har bredt sig til at omfatte alle typer af cykler.
Alene folks glade ansigtsudtryk fortalte at dette arrangement er en kæmpesucces.

  • Se flere billeder fra demodagen her

Dagligdagscykler
Dagligdagscykler bliver der flere og flere af og designmæssigt er producenterne nu for alvor ved at komme efter det med smukke og funktionelle cykler, som kan tage kampen op med det, vi i årevis har været vidne til på markedet for racercykler og mountainbikes.  Cykler skal sælges med sjæl og image og ikke bare som et tohjulet transportmiddel.  Koga Super Metro var en af slagsen hvor design og funktionalitet går op i en højere enhed.  En smuk cykel…

  • Se billeder af flere cykler fra Eurobike 2011 her

Racercykler
Trods UCI’s vægtkrav bliver racercyklerne stadig lettere og stivere og lidt modstridende også mere komfortable.  Aluminumsrammer er på tilbagetog og mange monteret med den nye elektriske Di2 Ultegra Gruppe. Indtil videre er det lykkedes Shimano at vende interessen for mærket til deres fordel. Om det holder på længere sigt, kan kun tiden vise.  Enkeltstarts- og landevejscykler smelter sammen, i hvert fald hvis vi skal tro Cervelos og Scotts ingeniører med deres nye S5  og Foil rammer.

En sjov cykel som viser vejen for alternative materialer var bambus racercyklen Boo R som kombinerer Bambus rør med kulfiber muffer. En cykel som i test bliver sammenlignet med de bedste racercykler og signalerer bæredygtige alternative materialer.

  • Læs vores reportage om Bambus fremfor kulfiber her

Sidste år viste BMC Racing  en ramme i kulfiber som var vævet.  Trods det at BMC har vanskeligheder, er det et godt bud på en fremtidig produktionsteknologi for kulfiber.  Tyske Braid har gjort dem kunsten efter med en tilsvarende teknologi, som designmæssigt er yderst vellykket ikke mindst med deres mono bagstag.  Selvom cyklen endnu er på prototypestadiet, blev den belønnet med en Eurobike Award.

Strøm på cyklerne
Elektriske cykler og elektriske drivsystemer vælter frem. Shimanos Ultegra Di2 var det helt store trækplaster, mens Campagnolo må se sig overhalet indenom og stadig kun viser store plakater om at deres e-Record er på vej.  SRAM har indtil videre ingen planer om at følge efter, da de stadig anser teknologien for at give flere ulemper end fordele.  SRAM vil over de næste tre år i stedet lancere nye produkter indenfor Urban segmentet på tre områder: Indvendige, udvendige og elektriske gear. En spændende udvikling…

  • Se flere elcykler her

Elektroniske styringssystemer til elcykler er fremtiden, hvis vi skal tro NuVinci med deres Harmony og TransZ med deres ATS.  Begge systemer virker meget overbevisende, da den intelligente elektronik observerer cyklistens brugsmønster og tilpasser systemet efter det. Samtidig bliver motor og batteri belastet mindre og giver derved længere levetid.

  • Læs vores reportage fra præsentationen af NuVinci Harmony i Mainz  her

To el-cykelproducenter skal fremhæves The Smart E-bike fra Daimler som burde tjene som inspiration for andre mht. til design og integration og franske Velo Solex som genopstår iform af en  E-moped og el-cykel under navnet Solex.  Det franske ikon har høje ambitioner om at retrolancere tohjuleren, som en pendant til BMW og Fiat s firehjulede Mini Cooper og Fiat 500.

Batterierne bliver mindre og mere effektive.  Protanium med danske rødder viste det hidtil mindste og letteste batteri til en elcykel.  Det forventes på markedet næste år. Protanium fik også en Eurobike Award for deres integrerede batterisystem i rammen.  Motorerne bliver kraftigere og mere effektive som f.eks. Bosch 500 watts model.

Et andet dansk mærke som også ganske intelligent har skjult det klodsede batteri ved at integrere det i den lukkede kædekasse er Pro Movec.  Batteriet tages nemt ud til opladning og isættes lige så nemt igen. Når man passerede cyklen kunne ingen jordisk sjæl se, at det var en elcykel..  Det var forståeligt at Pro Movecs stand var belejret af ivrige folk fra østen forsynet med stort udvalg af fotoudstyr.

Specialcykler
Efter fremkomsten af elcykler er der kommet fornyet fokus på de trehjulede liggecykler, som nu er et reelt alternativ til elbilen på de korte distancer.
Et andet område, som også er i vækst, er transportcykler i alle afskygninger. I det hele taget er branchen ved at bevæge sig væk fra de stereotype opfattelser af cykler til bestemte formål og lancerer nu mere praktisk orienterede cykler, som kan bruges til lidt af hvert og af alle og enhver.

Dahon vs Tern
Et af de større samtaleemner på Eurobike var familiestridighederne mellem Dahon’s grundlægger David Hon og dennes søn Josh Hon, som tidligere på året præsenterede sit eget cykelmærke Tern Bicycles. Kontroversen skal findes i patentrettigheder samt at 70 nøgle medarbejdere er fulgt med over i det nye firma.  En lidt trist historie, som ikke gavner nogen af parterne.

Begge firmaer havde for øvrigt stort anlagte præsentationer med tydelige paralleller til computer- og modeverdenen.  Joh, Steve Jobs og hans æbler har ikke levet forgæves.  Dahon vil stadig dække bredt og alsidigt, mens Tern Bicycles koncentrerer sig om 5 grundmodeller i foldecykler med fokus på høj kvalitet og gode  køregenskaber. Tern Bicycles bliver for øvrigt distribueret i Danmark gennem den store tyske cykelgrossist Hartje fra starten af det nye år.

  • Læs vores reportager fra Tern præsentationen i Taipei her og testkørsel af Tern cyklerne her

Mountainbikes
Vi så det allerede sidste år, at cyklen med de tykke dæk nu skal have store 29”hjul. Men i år var det for alvor slået igennem, og alle producenter har nu én,  ja mange ”twentyninere” i programmet. I kølvandet er opstået rene 29” mountainbikemærker.  Samtidig er producenterne af forgafler og hjul vokset markant.  Mit bud er at 26” langsomt udgår og helt erstattes af 29.”

Koga har som de hidtil eneste, relanceret deres kendte World Traveller turcykel i en 29” udgave. Som gammel turcyklist kan jeg kun hilse det velkomment. Fordelene syntes her mere oplagte end for mountainbikes. Så hvem ved, måske det er en ny (undskyld der kom fy ordet) trend.  Det mente dommerne af Eurobike Award, som kvitterede med en guldpris.

Tøj og udstyr
Cykeltøj skal ikke mere ligne cykeltøj.  Helt almindeligt tøj i klassisk design med cykeltøjets funktionalitet er vejen frem, hvis man spørger Brooks, Brompton og Endura, der alle viste nogle meget elegante jakker, der bestemt ikke leder tankerne hen på cykeltøj i traditionel forstand.
AGU kunne vise en cykelhjelm i neutrale og afdæmpede farver udelukkende tiltænkt dagligdagscyklisten – en tendens der helt klart kan ses i cykelhjelmsprogrammerne til den kommende sæson.

  • Se cykeltøj billedreportage her

Smartphonen og specielt Apples I phone har for alvor fået tag i cykelfolket. Aldrig har der været så meget udstyr og software specielt udviklet til cykling og til I-phonen, og det er lige fra etuier, cykelholdere og GPS software. Mange elcykelproducenter bruger nu smartphonen som en gennemtænkt kontrolenhed der giver en helt ny funktionalitet, hvad tyverisikring angår.

  • Se vores billedreportage på cykeludstyr her

Først fik vi cykelcomputeren, så kom pulsuret og GPS’en. Nu hedder det ”effektmåling til folket” lige fra de forkromede fuldt integrerede løsninger fra firmaer som 3T til de fikse systemer indbygget i pedalen fra Garmin. GPS ser nu også for alvor ud til at erstatte den traditionelle cykelcomputer, så forbrugeren kan se frem til ikke længere at skulle fumle med magneter og opmåling af hjulstørrelser.

  • Læs vores Eurobike reportage om 3T effektmåling her

Ordentlig lys på cyklen flytter sig nu for alvor. Ud med tidligere tiders Nefa lygter, og ind med superkraftige og effektive lysdioder som drives af navdynamoer, alt sammen noget som kan forvandle nat til dag både til gavn for cyklisten og for sikkerheden. En af de mere gennemtænkte dynamoer var Biologic Joule II, som ved en simpel drejebevægelse mekanisk slås fra når den ikke er i brug  Herved opfører den sig som et almindeligt nav uden induktiv modstand. Genialt.


Bæredygtige materialer
ECO bølgen har fået tag i cykelbranchen.  Farvestrålende emballage og indpakning forvinder næsten, eller erstattes af genbrugspapir og pap.  Kork som sadel materiale og Bambus som ramme og bagagebærer er andre mere fantasifulde kreationer.  Sjovt nok nævner ingen kulfiber som det rene ressource og miljømæssige spild, money talks…

  • Læs vores reportage fra præsentationen af  Selle Royal Becoz sadlen her

Danskerne på Eurobike
Selv lille Dannevang var repræsenteret på verdens største cykeludstilling.  Her skal nævnes GripGrab med deres cykelprodukter til hænder og fødder, Reelight med deres Induktionslys som nu kommer i en permanent lysende model ,  Ceramic Speed med deres keramiske lejer som eliminerer gnidningsmodstanden markant,  YAKKAY hjelme bl.a den første børnehjelm med klik system til indstilling af hovedstørrelse samt  Viva Design Cykler som er genopstået på nye hænder.

Links til Eurobike News reportager på enkelt produkter

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN